Блудный сын (картина Босха). Картина босх блудный сын
Блудный сын (картина Босха) Вики
«Блудный сын» («Путник», «Странник», «Пилигрим») — картина нидерландского художника Иеронима Босха. Приобретена в 1931 году голландским музеем Бойманса в Роттердаме; на тот момент именовалась «Торговец вразнос». Была участницей самой первой, посвящённой Босху выставки (1936).[2].
Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок.
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни. Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться.
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена». Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником. Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии.
Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека. Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек. За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух. Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям. О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающая наружу. По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит. Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению. В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом.
Примечания[ | код]
Литература[ | код]
- Тревин Коплстоун. Хиеронимус Босх. Жизнь и творчество. — М: «Лабиринт-К», 1998.
- Девитини А. Босх: Пер. с итал./А.Девитини — М: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002.
- Баттилотти Д. Босх: Пер. с итал./Д.Баттилотти — М: «Белый город», 2000.
- Вальтер Бозинг. Босх: Пер. с нем./В.Бозинг — М: Арт-Родник, 2001.
- История искусства зарубежных стран. Средние века, Возрождение / Под ред. Ц. Г. Нессельштраус. М., 1982
- Фомин Г. И. Иероним Босх. М., 1974
- Ш. де Тольнай. Босх. М., 1992
- Г. Мартин. Босх. М., 1992
- К. С. Егорова. Три картины Босха на тему «Мыслитель и природа». Сов. искусствознание, вып. 19. М., 1985
- Р. Х. Марейниссен, П.Рейфеларе. Иероним Босх: художественное наследие. М., 1998
ru.wikibedia.ru
Блудный сын (картина Босха)
«Блудный сын» «Путник», «Странник», «Пилигрим» — картина нидерландского художника Иеронима Босха Приобретена в 1931 году голландским музеем Бойманса в Роттердаме; на тот момент именовалась «Торговец вразнос» Была участницей самой первой, посвящённой Босху выставки 19361Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена» Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии
Внешние створки триптиха «Воз сена» «Путник» «Странник», «Пилигрим»Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающая наружу По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом
Примечанияправить
- ↑ Jos Koldeweij, Paul Vandenbroeck, Bernard Vermet Jérôme Bosch: l'oeuvre complet — Ludion/Flammarion, 2001 — С 7 — 207 с — ISBN 9055443603
Литератураправить
- Тревин Коплстоун Хиеронимус Босх Жизнь и творчество — М: «Лабиринт-К», 1998
- Девитини А Босх: Пер с итал/АДевитини — М: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002
- Баттилотти Д Босх: Пер с итал/ДБаттилотти — М: «Белый город», 2000
- Вальтер Бозинг Босх: Пер с нем/ВБозинг — М: Арт-Родник, 2001
- История искусства зарубежных стран Средние века, Возрождение / Под ред Ц Г Нессельштраус М, 1982
- Фомин Г И Иероним Босх М, 1974
- Ш де Тольнай Босх М, 1992
- Г Мартин Босх М, 1992
- К С Егорова Три картины Босха на тему «Мыслитель и природа» Сов искусствознание, вып 19 М, 1985
- Р Х Марейниссен, ПРейфеларе Иероним Босх: художественное наследие М, 1998
|
Блудный сын (картина Босха) Информация о
Блудный сын (картина Босха)Блудный сын (картина Босха)Блудный сын (картина Босха) Информация Видео
Блудный сын (картина Босха) Просмотр темы.Блудный сын (картина Босха) что, Блудный сын (картина Босха) кто, Блудный сын (картина Босха) объяснение
There are excerpts from wikipedia on this article and video
www.turkaramamotoru.com
Блудный сын (картина Босха) - Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
«Блудный сын» («Путник», «Странник», «Пилигрим») — картина нидерландского художника Иеронима Босха. Приобретена в 1931 году голландским музеем Бойманса в Роттердаме; на тот момент именовалась «Торговец вразнос». Была участницей самой первой, посвящённой Босху выставки (1936).[1].
Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок.
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни. Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться.
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена». Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником. Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии.
Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека. Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек. За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух. Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям. О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающая наружу. По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит. Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению. В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом.
Примечания[ | ]
- ↑ Jos Koldeweij, Paul Vandenbroeck, Bernard Vermet. Jérôme Bosch: l'oeuvre complet. — Ludion/Flammarion, 2001. — С. 7. — 207 с. — ISBN 9055443603.
Литература[ | ]
- Тревин Коплстоун. Хиеронимус Босх. Жизнь и творчество. — М: «Лабиринт-К», 1998.
- Девитини А. Босх: Пер. с итал./А.Девитини — М: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002.
- Баттилотти Д. Босх: Пер. с итал./Д.Баттилотти — М: «Белый город», 2000.
- Вальтер Бозинг. Босх: Пер. с нем./В.Бозинг — М: Арт-Родник, 2001.
- История искусства зарубежных стран. Средние века, Возрождение / Под ред. Ц. Г. Нессельштраус. М., 1982
- Фомин Г. И. Иероним Босх. М., 1974
- Ш. де Тольнай. Босх. М., 1992
- Г. Мартин. Босх. М., 1992
- К. С. Егорова. Три картины Босха на тему «Мыслитель и природа». Сов. искусствознание, вып. 19. М., 1985
- Р. Х. Марейниссен, П.Рейфеларе. Иероним Босх: художественное наследие. М., 1998
encyclopaedia.bid
WikiZero - Блудный сын (картина Босха)
Open wikipedia design.
«Блудный сын» («Путник», «Странник», «Пилигрим») — картина нидерландского художника Иеронима Босха. Приобретена в 1931 году голландским музеем Бойманса в Роттердаме; на тот момент именовалась «Торговец вразнос». Была участницей самой первой, посвящённой Босху выставки (1936).[2].
Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок.
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни. Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться.
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена». Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником. Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии.
Внешние створки триптиха «Воз сена». «Путник» («Странник», «Пилигрим»)Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека. Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек. За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух. Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям. О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающая наружу. По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит. Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению. В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом.
- Тревин Коплстоун. Хиеронимус Босх. Жизнь и творчество. — М: «Лабиринт-К», 1998.
- Девитини А. Босх: Пер. с итал./А.Девитини — М: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002.
- Баттилотти Д. Босх: Пер. с итал./Д.Баттилотти — М: «Белый город», 2000.
- Вальтер Бозинг. Босх: Пер. с нем./В.Бозинг — М: Арт-Родник, 2001.
- История искусства зарубежных стран. Средние века, Возрождение / Под ред. Ц. Г. Нессельштраус. М., 1982
- Фомин Г. И. Иероним Босх. М., 1974
- Ш. де Тольнай. Босх. М., 1992
- Г. Мартин. Босх. М., 1992
- К. С. Егорова. Три картины Босха на тему «Мыслитель и природа». Сов. искусствознание, вып. 19. М., 1985
- Р. Х. Марейниссен, П.Рейфеларе. Иероним Босх: художественное наследие. М., 1998
www.wikizero.com
Блудный сын (картина Босха) - WikiVisually
1. Масляная живопись – Oil painting is the process of painting with pigments with a medium of drying oil as the binder. Commonly used drying oils include linseed oil, poppy seed oil, walnut oil, the choice of oil imparts a range of properties to the oil paint, such as the amount of yellowing or drying time. Certain differences, depending on the oil, are visible in the sheen of the paints. An artist might use different oils in the same painting depending on specific pigments and effects desired. The paints themselves also develop a particular consistency depending on the medium, the oil may be boiled with a resin, such as pine resin or frankincense, to create a varnish prized for its body and gloss. Its practice may have migrated westward during the Middle Ages, Oil paint eventually became the principal medium used for creating artworks as its advantages became widely known. In recent years, water miscible oil paint has come to prominence and, to some extent, water-soluble paints contain an emulsifier that allows them to be thinned with water rather than paint thinner, and allows very fast drying times when compared with traditional oils. Traditional oil painting techniques often begin with the artist sketching the subject onto the canvas with charcoal or thinned paint, Oil paint is usually mixed with linseed oil, artist grade mineral spirits, or other solvents to make the paint thinner, faster or slower-drying. A basic rule of oil paint application is fat over lean and this means that each additional layer of paint should contain more oil than the layer below to allow proper drying. If each additional layer contains less oil, the painting will crack. This rule does not ensure permanence, it is the quality and type of oil leads to a strong. There are many media that can be used with the oil, including cold wax, resins. These aspects of the paint are closely related to the capacity of oil paint. Traditionally, paint was transferred to the surface using paintbrushes. Oil paint remains wet longer than other types of artists materials, enabling the artist to change the color. At times, the painter might even remove a layer of paint. This can be done with a rag and some turpentine for a time while the paint is wet, Oil paint dries by oxidation, not evaporation, and is usually dry to the touch within a span of two weeks. It is generally dry enough to be varnished in six months to a year, art conservators do not consider an oil painting completely dry until it is 60 to 80 years old
2. Музей Бойманса — ван Бёнингена – Museum Boijmans Van Beuningen is an art museum in Rotterdam in the Netherlands. It is located at the Museumpark in the district Rotterdam Centrum, close to the Kunsthal and it houses the collections of Frans Jacob Otto Boijmans and Daniël George van Beuningen. In the collection, ranging from medieval to contemporary art, are works of Rembrandt, Claude Monet, Vincent van Gogh, in 2013, the museum had 292,711 visitors and was the 14th most visited museum in the Netherlands. The museum was established in 1849 as Museum Boymans with the collection of Frans Jacob Otto Boijmans, the painter and art dealer, Arie Johannes Lamme, was named the museums first Director. Much of the original collection was destroyed in a fire in 1864. The collection of businessman Daniël George van Beuningen was added in 1958, the spelling was changed to Museum Boijmans Van Beuningen in 1996. The museum has a diverse collection ranging from medieval to contemporary art, much of the collection came to the museum through the two private collections mentioned above, but many others have contributed throughout the years. The collection also includes one of the richest assembly of works on paper in the world from the Middle Ages to the present times, aRTtube is a website with videos about art and design. Museum Boijmans Van Beuningen produces, together with TV Rijnmond, a series on art. Boijmans TV is based on an idea by Wilfried de Jong, Boijmans TV is created by a team of creative specialists in different disciplines. It is more than an art magazine, apart from the artists, the visitor, the attendant. Each episode of Boijmans TV can be viewed on ArtTube after it has been broadcast, sjarel Ex has been the museum director since 2004. The museum had 292,711 visitors in 2013 and that year it was the most visited museum in Rotterdam and the 14th most visited museum in the Netherlands. It had an estimated 270,000 visitors in 2015, media related to Museum Boijmans Van Beuningen at Wikimedia Commons Official website
3. Роттердам – Rotterdam is a city in the Netherlands, located in South Holland, within the Rhine–Meuse–Scheldt river delta at the North Sea. Its history goes back to 1270 when a dam was constructed in the Rotte river by people settled around it for safety, in 1340 Rotterdam was granted city rights by the Count of Holland and slowly grew into a major logistic and economic centre. Nowadays it is home to Europes largest port and has a population of 633,471, ranking second in the Netherlands, just behind Amsterdam. The Greater Rijnmond area is home to approximately 1.4 million people, Rotterdam is part of the yet larger Randstad conurbation with a total population of 7,100,000. The city of Rotterdam is known for the Erasmus University, riverside setting, lively cultural life, the near-complete destruction of Rotterdams city centre during World War II has resulted in a varied architectural landscape including sky-scrapers, which are an uncommon sight in other Dutch cities. Rotterdam is home to some world-famous architecture from renowned architects like Rem Koolhaas, Piet Blom, Ben van Berkel and others. Recently Rotterdam was listed eighth in The Rough Guide Top 10 Cities to Visit, the port of Rotterdam is the largest cargo port in Europe and the 10th largest in the world. Rotterdams logistic success is based on its location on the North Sea. The rivers Rhine, Meuse, and Scheldt give waterway access into the heart of Western Europe, the extensive distribution system including rail, roads, and waterways have earned Rotterdam the nickname Gateway to Europe, and, conversely, Gateway to the World in Europe. The settlement at the end of the fen stream Rotte dates from at least 900 CE. A dam on the Rotte or Rotterdam was built in the 1260s and was located at the present-day Hoogstraat, on 7 July 1340, Count Willem IV of Holland granted city rights to Rotterdam, which then had approximately 2,000 inhabitants. The port of Rotterdam grew slowly but steadily into a port of importance, becoming the seat of one of the six chambers of the Vereenigde Oostindische Compagnie, the greatest spurt of growth, both in port activity and population, followed the completion of the Nieuwe Waterweg in 1872. The city and harbor started to expand on the bank of the river. The Witte Huis or White House skyscraper, inspired by American office buildings and built in 1898 in the French Château-style, is evidence of Rotterdams rapid growth, when completed, it was the tallest office building in Europe, with a height of 45 m. During World War I the city was the worlds largest spy centre because of Dutch neutrality, many spies who were arrested and executed in Britain were led by German secret agents operating from Rotterdam. MI6 had its main European office on de Boompjes, from there the British coordinated espionage in Germany and occupied Belgium. In WWI an average of 25,000 Belgian refugees lived in the city, as well as hundreds of German deserters, during World War II, the German army invaded the Netherlands on 10 May 1940. Adolf Hitler had hoped to conquer the country in just one day, the Dutch army was finally forced to capitulate on 15 May 1940, following Hitlers bombing of Rotterdam on 14 May and threatening to bomb other Dutch cities
4. Нидерланды – The Netherlands, also informally known as Holland is the main constituent country of the Kingdom of the Netherlands. It is a densely populated country located in Western Europe with three territories in the Caribbean. The European part of the Netherlands borders Germany to the east, Belgium to the south, and the North Sea to the northwest, sharing borders with Belgium, the United Kingdom. The three largest cities in the Netherlands are Amsterdam, Rotterdam and The Hague, Amsterdam is the countrys capital, while The Hague holds the Dutch seat of parliament and government. The port of Rotterdam is the worlds largest port outside East-Asia, the name Holland is used informally to refer to the whole of the country of the Netherlands. Netherlands literally means lower countries, influenced by its low land and flat geography, most of the areas below sea level are artificial. Since the late 16th century, large areas have been reclaimed from the sea and lakes, with a population density of 412 people per km2 –507 if water is excluded – the Netherlands is classified as a very densely populated country. Only Bangladesh, South Korea, and Taiwan have both a population and higher population density. Nevertheless, the Netherlands is the worlds second-largest exporter of food and agricultural products and this is partly due to the fertility of the soil and the mild climate. In 2001, it became the worlds first country to legalise same-sex marriage, the Netherlands is a founding member of the EU, Eurozone, G-10, NATO, OECD and WTO, as well as being a part of the Schengen Area and the trilateral Benelux Union. The first four are situated in The Hague, as is the EUs criminal intelligence agency Europol and this has led to the city being dubbed the worlds legal capital. The country also ranks second highest in the worlds 2016 Press Freedom Index, the Netherlands has a market-based mixed economy, ranking 17th of 177 countries according to the Index of Economic Freedom. It had the thirteenth-highest per capita income in the world in 2013 according to the International Monetary Fund, in 2013, the United Nations World Happiness Report ranked the Netherlands as the seventh-happiest country in the world, reflecting its high quality of life. The Netherlands also ranks joint second highest in the Inequality-adjusted Human Development Index, the region called Low Countries and the country of the Netherlands have the same toponymy. Place names with Neder, Nieder, Nether and Nedre and Bas or Inferior are in use in all over Europe. They are sometimes used in a relation to a higher ground that consecutively is indicated as Upper, Boven, Oben. In the case of the Low Countries / the Netherlands the geographical location of the region has been more or less downstream. The geographical location of the region, however, changed over time tremendously
5. Босх, Иероним – Hieronymus Bosch was a Dutch/Netherlandish draughtsman and painter from Brabant. He is widely considered one of the most notable representatives of Early Netherlandish painting school and his work is known for its fantastic imagery, detailed landscapes, and illustrations of religious concepts and narratives. Within his lifetime his work was collected in the Netherlands, Austria, and Spain, little is known of Boschs life, though there are some records. He spent most of it in the town of s-Hertogenbosch, where he was born in his grandfathers house, the roots of his forefathers are in Nijmegen and Aachen. His pessimistic and fantastical style cast a wide influence on art of the 16th century. His paintings have been difficult to translate from a point of view. Today he is seen as a hugely individualistic painter with deep insight into humanitys desires, attribution has been especially difficult, today only about 25 paintings are confidently given to his hand along with 8 drawings. Approximately another half dozen paintings are attributed to his workshop. His most acclaimed works consist of a few triptych altarpieces, the most outstanding of which is The Garden of Earthly Delights, Hieronymus Bosch was born Jheronimus van Aken. He signed a number of his paintings as Jheronimus Bosch, the name derives from his birthplace, s-Hertogenbosch, which is commonly called Den Bosch. Little is known of Boschs life or training, nothing is known of his personality or his thoughts on the meaning of his art. Boschs date of birth has not been determined with certainty and it is estimated at c.1450 on the basis of a hand drawn portrait made shortly before his death in 1516. The drawing shows the artist at an age, probably in his late sixties. Bosch was born and lived all his life in and near s-Hertogenbosch and his grandfather, Jan van Aken, was a painter and is first mentioned in the records in 1430. It is known that Jan had five sons, four of whom were also painters, Boschs father, Anthonius van Aken, acted as artistic adviser to the Illustrious Brotherhood of Our Blessed Lady. It is generally assumed that either Boschs father or one of his uncles taught the artist to paint, Bosch first appears in the municipal record on 5 April 1474, when he is named along with two brothers and a sister. In 1463,4,000 houses in the town were destroyed by a catastrophic fire and he became a popular painter in his lifetime and often received commissions from abroad. In 1488 he joined the highly respected Brotherhood of Our Lady, a religious group of some 40 influential citizens of s-Hertogenbosch
6. Аллегория – As a literary device, an allegory is a metaphor whose vehicle may be a character, place or event, representing real-world issues and occurrences. Many ancient religions are based on astrological allegories, that is, allegories of the movement of the sun, in classical literature two of the best-known allegories are the Cave in Platos Republic and the story of the stomach and its members in the speech of Menenius Agrippa. One of the examples of allegory, Platos Allegory of the Cave. In this allegory, Plato describes a group of people who have lived chained in an all of their lives. The people watch shadows projected on the wall by things passing in front of a fire behind them and begin to ascribe forms to these shadows, using language to identify their world. He tries to tell the people in the cave of his discovery, also allegorical is Ezekiel 16 and 17, wherein the capture of that same vine by the mighty Eagle represents Israels exile to Rome. Allegory has an ability to freeze the temporality of a story, Mediaeval thinking accepted allegory as having a reality underlying any rhetorical or fictional uses. The allegory was as true as the facts of surface appearances, if, then, the Greeks or others say that they were not committed to the care of Peter and his successors, they necessarily confess that they are not of the sheep of Christ. This text also demonstrates the frequent use of allegory in religious texts during the Mediaeval Period, following the tradition, since meaningful stories are nearly always applicable to larger issues, allegories may be read into many stories which the author may not have recognised. This is allegoresis, or the act of reading a story as an allegory. S, lewis and A Kingdom Far and Clear, The Complete Swan Lake Trilogy by Mark Helprin. The story of the apple falling onto Isaac Newtons head is another famous allegory and it simplified the idea of gravity by depicting a simple way it was supposedly discovered. It also made the scientific revelation well known by condensing the theory into a short tale. According to Henry Littlefields 1964 article, L. Yet, George MacDonald emphasised in 1893 that, A fairy tale is not an allegory, I much prefer history – true or feigned– with its varied applicability to the thought and experience of readers. I think that many confuse applicability with allegory, but the one resides in the freedom of the reader, and this further reinforces the idea of forced allegoresis, as allegory is often a matter of interpretation and only sometimes of original artistic intention. Like allegorical stories, allegorical poetry has two meanings – a literal meaning and a symbolic meaning, some unique specimens of allegory can be found in the following works, Edmund Spenser – The Faerie Queene, The several knights in the poem actually stand for several virtues. Nathaniel Hawthorne – Young Goodman Brown, The Devils Staff symbolises defiance of God, the characters names, such as Goodman and Faith, ironically serve as paradox in the conclusion of the story. Nathaniel Hawthorne – The Scarlet Letter, The scarlet letter symbolises many things, the characters, while developed with interiority, are allegorical in that they represent ways of seeing the world. George Orwell – Animal Farm, The pigs stand for political figures of the Russian Revolution, lászló Krasznahorkai - The Melancholy of Resistance and the film Werckmeister Harmonies, It uses a circus to describe an occupying dysfunctional government
7. Искушение – Temptation is a desire to engage in short-term urges for enjoyment, that threatens long-term goals. In the context of some religions, temptation is the inclination to sin, Temptation also describes the coaxing or inducing a person into committing such an act, by manipulation or otherwise of curiosity, desire or fear of loss. Research suggests that there are paradoxical effects associated with temptation, including all the forms temptations can present themselves there is a set of options that may facilitate high moral standards in decision making. Weak or subtle temptations in comparison to strong or obvious temptations leads to less self-control, supported research states that available temptations are less valuable and less tempting. Temptations can have effects on long-term goal attainment, it has found that individuals who experienced temptation. He says that given an opportunity at a large amount of money we have a greater chance of harming, stealing, partaking in sexual misconduct. This idea of money as a negative persuasion tactic in regards to the mentioned above, is psychologically proven to affect our cognitive ability to make decisions. Vanchais article talked solely on Buddhist practices but it is believed that it could be broadened to all beliefs, Temptation is usually used in a loose sense to describe actions which indicate a lack of self control. Temptation is something that allures, excites, and seduces someone, in advertising, temptation is a theme common to many of the marketing and advertising techniques used to make products more attractive. Temptation is measured through indirect and implicit methods, generally individuals experience temptations in both positive and negative terms. In regards to Spiritual struggle, research argues that the struggle can be looked upon as a gift, as an opportunity for growth, positive or negative religious coping and constructive or destructive emotions, the valenced expression of temptation may lead to the salutary versus deleterious effects of temptation. There are valenced effects on a variety of outcomes from temptation, such as the health and well-being of an individual. There is also the relief of stress that an individual may be experiencing, an individuals experience with temptation may influence a persons future experiences, predict future possibilities, and outcomes. When an individual is attempting to address or resolve a complex experience of temptation, including transcendent levels, self-control is commonly used by an individual to resist temptation. B. F. Skinner stated 9 methods for achieving this, self-control is considered by some to be a limited resource, which is depleted by use. Persuasion Seduction Temptation of Christ The Last Temptation of Christ
8. Воз сена (триптих Босха) – The Haywain Triptych is a panel painting by Hieronymus Bosch, currently housed in the Museo del Prado, Madrid, Spain. A date of around 1516 has been established by means of dendrochronological research, the central panel, signed Jheronimus Bosch, measures 135 by 200 centimeters and the wings measure 147 ×66 cm. The outside shutters feature a version of Boschs The Wayfarer, the painting was part of a group of six acquired by king Philip II of Spain in 1570, and shipped to El Escorial four years later. It was later sold to the Marquis of Salamanca, and divided into three paintings, in 1848, the central panel was bought by Isabella II of Spain and brought to Aranjuez, the right one was returned to Escorial and the left went to the Prado. The triptych was recomposed in 1914 in the latter museum. A copy exists at the Escorial, the exterior of the shutters, like most contemporary Netherlandish triptychs, were also painted, although in this case Bosch used full colors instead of the usual grisaille. When closed, they form a scene depicting a wayfarer. Around him is a series of miniatures including the robbery of another wayfarer, the man uses a stick to repel a dog. According to the most recent interpretations, this figure may represent the man who follows his road in spite of the temptation of sins, the Haywain triptych follows a similar narrative to The Garden of Earthly Delights. The left panel shows God giving form to Eve, unlike the Garden, though, a narrative sequence flows through the panel in different scenes. At the top, the angels are cast out of Heaven while God sits enthroned. Below this, God creates Eve from the rib of Adam, next, Adam and Eve find the serpent and the tree, the serpent offers them an apple. Finally, at the lowest part of the panel, the forces the two out of the Garden of Eden. Adam speaks with the angel, Eve, in a melancholic pose, the central panel features a large wagon of hay surrounded by a multitude of fools engaged in a variety of sins, quite apart from the sins of lust which dominates the Garden of Earthly Delights. In the center panel Bosch shows Christ in the sky, not paralleled in the Garden, an angel on top of the wagon looks to the sky, praying, but none of the other figures see Christ looking down on the world. The forward kinetic motion of the moves the viewer from present-day sin into unadulterated torture in the realms of Hell. The procession on the side of this panel bends back into the middle ground, but the right side figures continue in a straight line with the wagon. The triptych was thoroughly investigated by the scientists at The Bosch Research, Boschs palette was rather limited with pigments such as azurite, lead-tin yellow, vermilion and ochres
9. Пейзаж – In other works, landscape backgrounds for figures can still form an important part of the work. Sky is almost always included in the view, and weather is often an element of the composition, detailed landscapes as a distinct subject are not found in all artistic traditions, and develop when there is already a sophisticated tradition of representing other subjects. The two main traditions spring from Western painting and Chinese art, going well over a thousand years in both cases. Landscape views in art may be imaginary, or copied from reality with varying degrees of accuracy. If the primary purpose of a picture is to depict an actual, specific place, especially including buildings prominently, within a few decades it was used to describe vistas in poetry, and eventually as a term for real views. However the cognate term landscaef or landskipe for a patch of land had existed in Old English. The earliest pure landscapes with no figures are frescos from Minoan Greece of around 1500 BCE. The frescos from the Tomb of Nebamun, now in the British Museum, are a famous example. These were frequently used, as in the illustrated, to bridge the gap between a foreground scene with figures and a distant panoramic vista, a persistent problem for landscape artists. The Chinese style generally showed only a distant view, or used dead ground or mist to avoid that difficulty, aesthetic theories in both regions gave the highest status to the works seen to require the most imagination from the artist. They were often also poets whose lines and images illustrated each other, a revival in interest in nature initially mainly manifested itself in depictions of small gardens such as the Hortus Conclusus or those in millefleur tapestries. The frescos of figures at work or play in front of a background of trees in the Palace of the Popes. Several frescos of gardens have survived from Roman houses like the Villa of Livia, a particular advance is shown in the less well-known Turin-Milan Hours, now largely destroyed by fire, whose developments were reflected in Early Netherlandish painting for the rest of the century. Landscape backgrounds for various types of painting became prominent and skilful during the 15th century. The Italian development of a system of graphical perspective was now known all over Europe. Indeed, certain styles were so popular that they became formulas that could be copied again and again, after the publication of the Small Landscapes, landscape artists in the Low Countries either continued with the world landscape or followed the new mode presented by the Small Landscapes. The popularity of landscape scenes can be seen in the success of the painter Frans Post. Salvator Rosa gave picturesque excitement to his landscapes by showing wilder Southern Italian country, there are different styles and periods, and subgenres of marine and animal painting, as well as a distinct style of Italianate landscape
10. Пессимизм – Pessimists also tend to focus on the negatives of life in general or a given situation. The most common example of this phenomenon is the Is the glass half empty or half full, in this situation a pessimist is said to see the glass as half empty while an optimist is said to see the glass as half full. Throughout history, the pessimistic disposition has had effects on all areas of thinking. Philosophical pessimism is the idea that views the world in a strictly anti-optimistic fashion. This form of pessimism is not a disposition as the term commonly connotes. Instead, it is a philosophy or worldview that directly challenges the notion of progress, philosophical pessimists are often existential nihilists believing that life has no intrinsic meaning or value. Their responses to this condition, however, are widely varied, the term pessimism derives from the Latin word pessimus meaning the worst. It was first used by Jesuit critics of Voltaires 1759 novel Candide, Voltaire was satirizing the philosophy of Leibniz who maintained that this was the best of all possible worlds. In their attacks on Voltaire, the Jesuits of the Revue de Trévoux accused him of pessimisme, philosophical pessimists see the self-consciousness of man as bound up with his consciousness of time and that this leads to greater suffering than mere physical pain. While many organisms live in the present, humans and certain species of animals can contemplate the past and future, the philosophical pessimistic view of the effect of historical progress tends to be more negative than positive. The philosophical pessimist does not deny that certain areas like science can progress, in this sense it could be said that the pessimist views history as ironic, while seemingly getting better, it is mostly in fact not improving at all, or getting worse. This is most clearly seen in Rousseaus critique of enlightenment civil society and his preference for man in the primitive, for Rousseau, our souls have become corrupted to the extent that our sciences and our arts have advanced towards perfection. The pessimistic view of the condition is that it is in a sense absurd. The idea that thought would lead to human flourishing can be traced to Socrates and is at the root of most forms of western optimistic philosophies. Pessimism turns the idea on its head, it faults the human freedom to reason as the feature that misaligned humanity from our world, the responses to this predicament of the human condition by pessimists are varied. Some philosophers, mainly Schopenhauer, recommend a form of resignation, some followers tend to believe that expecting the worst leads to the best. Rene Descartes even believed that life was better if emotional reactions to negative events were removed, Albert Camus indicated that the common responses to the absurdity of life are often, Suicide, a leap of faith, or recognition/rebellion. Camus rejected all but the last option as unacceptable and inauthentic responses, philosophical pessimism has often been tied to the arts and literature
wikivisually.com
Блудный сын (картина Босха) — ВиКи
«Блудный сын» («Путник», «Странник», «Пилигрим») — картина нидерландского художника Иеронима Босха. Приобретена в 1931 году голландским музеем Бойманса в Роттердаме; на тот момент именовалась «Торговец вразнос». Была участницей самой первой, посвящённой Босху выставки (1936).[1].
Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок.
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни. Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться.
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена». Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником. Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии.
Внешние створки триптиха «Воз сена». «Путник» («Странник», «Пилигрим»)Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека. Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек. За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух. Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям. О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающая наружу. По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит. Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению. В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом.
xn--b1aeclack5b4j.xn--j1aef.xn--p1ai
Блудный сын (картина Босха) - это... Что такое Блудный сын (картина Босха)?
«Блудный сын» («Путник», «Странник», «Пилигрим») — картина нидерландского художника Иеронима Босха. Картина знаменует собой последний этап в творчестве художника и отличается строгой и сбалансированной композицией, тонкой нюансировкой приглушённой и лаконичной гаммы красок.
В эпоху позднего Средневековья считалось, что земная жизнь — странствие человека от рождения до смерти, а потому понятие странника имело огромное значение в христианской жизни. Аллегорические изображения странника тщательно изучались, зрители искали намёки на опасности и искушения, на то, что следует делать в этой жизни, а от чего лучше отказаться.
Картина обнаруживает заметное сходство с изображением на внешних створках триптиха «Воз сена».
Ещё более измождённый и оборванный скиталец изображён на фоне одного из самых изысканных пейзажей, выполненных художником. Приглушённый желтовато-серый колорит тонко передаёт пасмурный день, столь характерный для дождливой Голландии. Внешние створки триптиха «Воз сена». «Путник» («Странник», «Пилигрим»)Картина открывает пессимизм Босха, который повсюду видел опасности, подстерегающие человека. Скиталец по земной жизни должен преодолеть тысячи искушений и избежать коварных ловушек. За исключением собаки, которая тоже должна ассоциироваться с клеветой, все прочие опасности подстерегают здесь не плоть человека, а его дух. Прежде всего это полуразрушенная таверна слева, воплощающая в себе весь набор мирских соблазнов, которые дьявол посылает людям. О сомнительном характере этого заведения можно судить по его посетителям — справа мужчина, отойдя за угол, справляет нужду; в дверном проёме пара ведёт любовную игру; в окне с выбитыми стёклами и полуоторванными ставнями видна голова женщины, с любопытством выглядывающей наружу. По одной из версий, касающихся сюжета картины, считается, что посетитель, которого поджидает женщина, — и есть сам странник, который, миновав таверну на своём пути, теперь остановился в раздумье, привлечённый теми удовольствиями, которые она сулит. Одежда пилигрима и все его дорожные «аксессуары» символически объясняют его нынешний плачевный вид, греховные наклонности, доведшие странника до такого состояния, и готовность вновь поддаться искушению. В сравнении с персонажем триптиха «Воз сена», душевное состояние пилигрима передано конкретней и непосредственней — Босх изменил его жест: если на створках триптиха он отбивался от собаки, то в роттердамской версии он колеблется в нерешительности, полуобернувшись к таверне с почти страдальческим лицом.
Литература
- Тревин Коплстоун. Хиеронимус Босх. Жизнь и творчество. — М: «Лабиринт-К», 1998.
- Девитини А. Босх: Пер. с итал./А.Девитини — М: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002.
- Баттилотти Д. Босх: Пер. с итал./Д.Баттилотти — М: «Белый город», 2000.
- Вальтер Бозинг. Босх: Пер. с нем./В.Бозинг — М: Арт-Родник, 2001.
- История искусства зарубежных стран. Средние века, Возрождение / Под ред. Ц. Г. Нессельштраус. М., 1982
- Фомин Г. И. Иероним Босх. М., 1974
- Ш. де Тольнай. Босх. М., 1992
- Г. Мартин. Босх. М., 1992
- К. С. Егорова. Три картины Босха на тему «Мыслитель и природа». Сов. искусствознание, вып. 19. М., 1985
- Р. Х. Марейниссен, П.Рейфеларе. Иероним Босх: художественное наследие. М., 1998
brokgauz.academic.ru