Созерцатель (картина Крамского). Созерцатель картина крамского
Описание картины Ивана Крамского «Созерцатель»
В 1870 – 1880 годах художник пишет целый ряд картин, на которых с необыкновенным мастерством изображает совершенно простых людей (крестьян), которые живут собственной жизнью, полной особых эмоций.
Перед нами предстает крестьянин, который стоит на лесной заснеженной тропинке. На нем старый кафтан и традиционные лапти. Руки он убрал в рукава, да и весь его вид обнаруживает то, что он сильно замерз. Почему же он остановился? Причина в том, что он о чем-то думает.
Крамской задумал эту картину в 1870 году. Считается, что сегодняшнее название картине дано Третьяковым.
Что же созерцает герой? Быть может природа, а, возможно, свою семейную жизнь. О чем думает крестьянин? О собственной бедности и голоде, о злобе, которая ждет его дома. Нам совершенно неважно, кто этот мужичок. Удивляет другое. Он настолько отрешен от всего, что его окружает. Герой картины полностью погружен в себя. До Крамского ничего подобного не существовало.
Мужик стоит и думает. О чем же? Возможно он и сам не знает. Ему дороги сами впечатления от того состояния, в котором он находился в процессе собственного удивительного созерцания.
Крамской изобразил не просто невероятно сложный характер, но и целый тип социального плана. Это исконно русский тип созерцателей, который обязательно рождал невероятно сильные характеры, которые часто скрывали конфликт с действительностью, пряча его под кажущейся на первый взгляд непритязательностью.
Именно созерцатели были основной частью молчаливого народа, но рано или поздно гнев выплескивался наружу.
И в наше время в народе много созерцателей, хотя со временем они стали выглядеть иначе. Они пока еще не заявили о себе. До настоящего момента они лишь впитывали в себя все происходящее в мире. Скоро наступит время современных созерцателей.
opisanie-kartin.com
Созерцатель (картина Крамского) - это... Что такое Созерцатель (картина Крамского)?
«Созерца́тель» — картина русского художника Ивана Крамского (1837—1887), написанная в 1876 году и являющаяся частью собрания Киевского музея русского искусства. Размер — 85×58 см[1].
Эта картина принадлежит к ряду картин Крамского, написанных в 1870-х и начале 1880-х годов, на которых он изображал крестьян — простых людей, живущих своей эмоциональной жизнью[2]. На картине изображён крестьянин, стоящий на заснеженной тропе в лесу. Он одет в оборванный кафтан и лапти, руки спрятаны в рукава, вид у него продрогший.
Он остановился и, по-видимому, о чём-то глубоко задумался.Замысел картины «Созерцатель» возник у Крамского в начале 1870-х годов. Павел Третьяков сначала проявил интерес к картине — в частности, считается, что именно он дал картине её нынешнее название, написав Крамскому в начале 1877 года[3]:
Я его называю созерцателем потому, что я вижу, что он созерцает… Не говорю, что он непременно природу созерцает: может быть, он созерцает тихую семейную жизнь свою после окончания пути, может быть, непроходимую бедность и холод, и голод, и злобу, ожидающие его и дома, может быть, веселие первого кабака представляется ему, может же просто представляется, как вот он сию бы минуту стянул что-нибудь — если бы бог помог! |
Однако потом, когда картина была готова, Третьяков почему-то её не купил, так что картина оставалась в мастерской Крамского до 1878 года[3].
В 1878 году картина была представлена на 6-й выставке Товарищества передвижных художественных выставок («передвижников»). После этого картину приобрёл у автора Фёдор Терещенко[3]. Впоследствии коллекция Фёдора Терещенко, включая картину «Созерцатель», стала частью собрания Киевского музея русского искусства[4].
Фёдор Достоевский в своём романе «Братья Карамазовы» использовал эту картину Крамского для описания одного из персонажей — Смердякова[5]:
У живописца Крамского есть одна замечательная картина под названием «Созерцатель»: изображен лес зимой, и в лесу, на дороге, в оборванном кафтанишке и лаптишках стоит один-одинешенек, в глубочайшем уединении забредший мужичонко, стоит и как бы задумался, но он не думает, а что-то «созерцает». Если б его толкнуть, он вздрогнул бы и посмотрел на вас, точно проснувшись, но ничего не понимая. Правда, сейчас бы и очнулся, а спросили бы его, о чем он это стоял и думал, то наверно бы ничего не припомнил, но зато наверно бы затаил в себе то впечатление, под которым находился во время своего созерцания. Впечатления же эти ему дороги, и он наверно их копит, неприметно и даже не сознавая, — для чего и зачем, конечно, тоже не знает: может, вдруг, накопив впечатлений за многие годы, бросит всё и уйдет в Иерусалим, скитаться и спасаться, а может, и село родное вдруг спалит, а может быть, случится и то, и другое вместе. Созерцателей в народе довольно. |
Примечания
dic.academic.ru
Созерцатель (картина Крамского) — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
«Созерца́тель» — картина русского художника Ивана Крамского (1837—1887), написанная в 1876 году и являющаяся частью собрания Киевского музея русского искусства. Размер — 85 × 58 см[1].
Эта картина принадлежит к ряду картин Крамского, написанных в 1870-х и начале 1880-х годов, на которых он изображал крестьян — простых людей, живущих своей эмоциональной жизнью[2]. На картине изображён крестьянин, стоящий на заснеженной тропе в лесу. Он одет в оборванный кафтан и лапти, руки спрятаны в рукава, вид у него продрогший. Он остановился и, по-видимому, о чём-то глубоко задумался.
Замысел картины «Созерцатель» возник у Крамского в начале 1870-х годов. Павел Третьяков сначала проявил интерес к картине — в частности, считается, что именно он дал картине её нынешнее название, написав Крамскому в начале 1877 года[3]:
Я его называю созерцателем потому, что я вижу, что он созерцает… Не говорю, что он непременно природу созерцает: может быть, он созерцает тихую семейную жизнь свою после окончания пути, может быть, непроходимую бедность и холод, и голод, и злобу, ожидающие его и дома, может быть, веселие первого кабака представляется ему, может же просто представляется, как вот он сию бы минуту стянул что-нибудь — если бы бог помог! |
Однако потом, когда картина была готова, Третьяков почему-то её не купил, так что картина оставалась в мастерской Крамского до 1878 года[3].
В 1878 году картина была представлена на
Созерцатель (картина Крамского) Википедия
«Созерца́тель» — картина русского художника Ивана Крамского (1837—1887), написанная в 1876 году и являющаяся частью собрания Киевского музея русского искусства. Размер — 85 × 58 см[1].
История и описание[ | код]
Эта картина принадлежит к ряду картин Крамского, написанных в 1870-х и начале 1880-х годов, на которых он изображал крестьян — простых людей, живущих своей эмоциональной жизнью[2]. На картине изображён крестьянин, стоящий на заснеженной тропе в лесу. Он одет в оборванный кафтан и лапти, руки спрятаны в рукава, вид у него продрогший. Он остановился и, по-видимому, о чём-то глубоко задумался.
Замысел картины «Созерцатель» возник у Крамского в начале 1870-х годов. Павел Третьяков сначала проявил интерес к картине — в частности, считается, что именно он дал картине её нынешнее название, написав Крамскому в начале 1877 года[3]:
Однако потом, когда картина была готова, Третьяков почему-то её не купил, так что картина оставалась в мастерской Крамского до 1878 года[3].
В 1878 году картина была представлена на 6-й выставке Товарищества передвижных художественных выставок («передвижников»). После этого картину приобрёл у автора Фёдор Терещенко[3]. Впоследствии коллекция Фёдора Терещенко, включая картину «Созерцатель», стала частью собрания Киевского музея русского искусства[4].
Фёдор Достоевский в своём романе «Братья Карамазовы» использовал эту картину Крамского для описания одного из персонажей — Смердякова[5]:
У живописца Крамского есть одна замечательная картина под названием «Созерцатель»: изображен лес зимой, и в лесу, на дороге, в оборванном кафтанишке и лаптишках стоит один-одинешенек, в глубочайшем уединении забредший мужичонко, стоит и как бы задумался, но он не думает, а что-то «созерцает». Если б его толкнуть, он вздрогнул бы и посмотрел на вас, точно проснувшись, но ничего не понимая. Правда, сейчас бы и очнулся, а спросили бы его, о чем он это стоял и думал, то наверно бы ничего не припомнил, но зато наверно бы затаил в себе то впечатление, под которым находился во время своего созерцания. Впечатления же эти ему дороги, и он наверно их копит, неприметно и даже не сознавая, — для чего и зачем, конечно, тоже не знает: может, вдруг, накопив впечатлений за многие годы, бросит всё и уйдет в Иерусалим, скитаться и спасаться, а может, и село родное вдруг спалит, а может быть, случится и то, и другое вместе. Созерцателей в народе довольно. |
Примечания[ | код]
ru-wiki.ru
Созерцатель (картина Крамского) Википедия
«Созерца́тель» — картина русского художника Ивана Крамского (1837—1887), написанная в 1876 году и являющаяся частью собрания Киевского музея русского искусства. Размер — 85 × 58 см[1].
История и описание
Эта картина принадлежит к ряду картин Крамского, написанных в 1870-х и начале 1880-х годов, на которых он изображал крестьян — простых людей, живущих своей эмоциональной жизнью[2]. На картине изображён крестьянин, стоящий на заснеженной тропе в лесу. Он одет в оборванный кафтан и лапти, руки спрятаны в рукава, вид у него продрогший. Он остановился и, по-видимому, о чём-то глубоко задумался.
Замысел картины «Созерцатель» возник у Крамского в начале 1870-х годов. Павел Третьяков сначала проявил интерес к картине — в частности, считается, что именно он дал картине её нынешнее название, написав Крамскому в начале 1877 года[3]:
Я его называю созерцателем потому, что я вижу, что он созерцает… Не говорю, что он непременно природу созерцает: может быть, он созерцает тихую семейную жизнь свою после окончания пути, может быть, непроходимую бедность и холод, и голод, и злобу, ожидающие его и дома, может быть, веселие первого кабака представляется ему, может же просто представляется, как вот он сию бы минуту стянул что-нибудь — если бы бог помог! |
Однако потом, когда картина была готова, Третьяков почему-то её не купил, так что картина оставалась в мастерской Крамского до 1878 года[3].
В 1878 году картина была представлена на 6-й выставке Товарищества передвижных художественных выставок («передвижников»). После этого картину приобрёл у автора Фёдор Терещенко[3]. Впоследствии коллекция Фёдора Терещенко, включая картину «Созерцатель», стала частью собрания Киевского музея русского искусства[4].
Фёдор Достоевский в своём романе «Братья Карамазовы» использовал эту картину Крамского для описания одного из персонажей — Смердякова[5]:
У живописца Крамского есть одна замечательная картина под названием «Созерцатель»: изображен лес зимой, и в лесу, на дороге, в оборванном кафтанишке и лаптишках стоит один-одинешенек, в глубочайшем уединении забредший мужичонко, стоит и как бы задумался, но он не думает, а что-то «созерцает». Если б его толкнуть, он вздрогнул бы и посмотрел на вас, точно проснувшись, но ничего не понимая. Правда, сейчас бы и очнулся, а спросили бы его, о чем он это стоял и думал, то наверно бы ничего не припомнил, но зато наверно бы затаил в себе то впечатление, под которым находился во время своего созерцания. Впечатления же эти ему дороги, и он наверно их копит, неприметно и даже не сознавая, — для чего и зачем, конечно, тоже не знает: может, вдруг, накопив впечатлений за многие годы, бросит всё и уйдет в Иерусалим, скитаться и спасаться, а может, и село родное вдруг спалит, а может быть, случится и то, и другое вместе. Созерцателей в народе довольно. |
Примечания
wikiredia.ru
Созерцатель (картина Крамского) - WikiVisually
1. Крамской, Иван Николаевич – Ivan Nikolaevich Kramskoi was a Russian painter and art critic. He was a leader of the Russian democratic art movement in 1860-1880. Kramskoi came from an impoverished petit-bourgeois family and he became one of the main founders and ideologists of the Company of Itinerant Art Exhibitions. In 1863–1868 he taught at the school of a society for the promotion of applied arts. Kramskois democratic ideals found their brightest expression in his portraits of peasants, in one of Kramskoi’s most well known paintings, Christ in the Desert, he continued Alexander Ivanovs humanistic tradition by treating a religious subject in moral–philosophical terms. He imbued his image of Christ with dramatic experiences in a psychological and vital interpretation. Aspiring to expand the ideological expressiveness of his images, Kramskoi created art that existed on the cusp of portraiture and these paintings disclose their subjects complex and sincere emotions, their personalities and fates. Ivan Kramskois gallery and biography Ivan Kramskoi Gallery at MuseumSyndicate Долгополов, Игорь Викторович Мастера и шедевры, В3 т
2. Холст – Canvas is an extremely durable plain-woven fabric used for making sails, tents, marquees, backpacks, and other items for which sturdiness is required. It is also used by artists as a painting surface. It is also used in such objects as handbags, electronic device cases. The word canvas is derived from the 13th century Anglo-French canevaz, both may be derivatives of the Vulgar Latin cannapaceus for made of hemp, originating from the Greek κάνναβις. Modern canvas is made of cotton or linen, although. It differs from other cotton fabrics, such as denim. Canvas comes in two types, plain and duck. The threads in duck canvas are more tightly woven, the term duck comes from the Dutch word for cloth, doek. In the United States, canvas is classified in two ways, by weight and by a number system. The numbers run in reverse of the weight so a number 10 canvas is lighter than number 4, canvas has become the most common support medium for oil painting, replacing wooden panels. One of the earliest surviving oils on canvas is a French Madonna with angels from around 1410 in the Gemäldegalerie, however, panel painting remained more common until the 16th century in Italy and the 17th century in Northern Europe. Mantegna and Venetian artists were among those leading the change, Venetian sail canvas was readily available, as lead-based paint is poisonous, care has to be taken in using it. Early canvas was made of linen, a sturdy brownish fabric of considerable strength, linen is particularly suitable for the use of oil paint. In the early 20th century, cotton canvas, often referred to as cotton duck, linen is composed of higher quality material, and remains popular with many professional artists, especially those who work with oil paint. Cotton duck, which stretches more fully and has an even, mechanical weave, the advent of acrylic paint has greatly increased the popularity and use of cotton duck canvas. Linen and cotton derive from two different plants, the flax plant and the cotton plant, respectively. Gessoed canvases on stretchers are also available and they are available in a variety of weights, light-weight is about 4 oz or 5 oz, medium-weight is about 7 oz or 8 oz, heavy-weight is about 10 oz or 12 oz. They are prepared with two or three coats of gesso and are ready for use straight away, artists desiring greater control of their painting surface may add a coat or two of their preferred gesso
3. Масляная живопись – Oil painting is the process of painting with pigments with a medium of drying oil as the binder. Commonly used drying oils include linseed oil, poppy seed oil, walnut oil, the choice of oil imparts a range of properties to the oil paint, such as the amount of yellowing or drying time. Certain differences, depending on the oil, are visible in the sheen of the paints. An artist might use different oils in the same painting depending on specific pigments and effects desired. The paints themselves also develop a particular consistency depending on the medium, the oil may be boiled with a resin, such as pine resin or frankincense, to create a varnish prized for its body and gloss. Its practice may have migrated westward during the Middle Ages, Oil paint eventually became the principal medium used for creating artworks as its advantages became widely known. In recent years, water miscible oil paint has come to prominence and, to some extent, water-soluble paints contain an emulsifier that allows them to be thinned with water rather than paint thinner, and allows very fast drying times when compared with traditional oils. Traditional oil painting techniques often begin with the artist sketching the subject onto the canvas with charcoal or thinned paint, Oil paint is usually mixed with linseed oil, artist grade mineral spirits, or other solvents to make the paint thinner, faster or slower-drying. A basic rule of oil paint application is fat over lean and this means that each additional layer of paint should contain more oil than the layer below to allow proper drying. If each additional layer contains less oil, the painting will crack. This rule does not ensure permanence, it is the quality and type of oil leads to a strong. There are many media that can be used with the oil, including cold wax, resins. These aspects of the paint are closely related to the capacity of oil paint. Traditionally, paint was transferred to the surface using paintbrushes. Oil paint remains wet longer than other types of artists materials, enabling the artist to change the color. At times, the painter might even remove a layer of paint. This can be done with a rag and some turpentine for a time while the paint is wet, Oil paint dries by oxidation, not evaporation, and is usually dry to the touch within a span of two weeks. It is generally dry enough to be varnished in six months to a year, art conservators do not consider an oil painting completely dry until it is 60 to 80 years old
4. Киев – Kiev or Kyiv is the capital and largest city of Ukraine, located in the north central part of the country on the Dnieper River. The population in July 2015 was 2,887,974, Kiev is an important industrial, scientific, educational, and cultural centre of Eastern Europe. It is home to many industries, higher education institutions. The city has an infrastructure and highly developed system of public transport. The citys name is said to derive from the name of Kyi, during its history, Kiev, one of the oldest cities in Eastern Europe, passed through several stages of great prominence and relative obscurity. The city probably existed as a centre as early as the 5th century. A Slavic settlement on the trade route between Scandinavia and Constantinople, Kiev was a tributary of the Khazars, until seized by the Varangians in the mid-9th century. Under Varangian rule, the city became a capital of the Kievan Rus, completely destroyed during the Mongol invasion in 1240, the city lost most of its influence for the centuries to come. It was a capital of marginal importance in the outskirts of the territories controlled by its powerful neighbours, first the Grand Duchy of Lithuania, followed by Poland. The city prospered again during the Russian Empires Industrial Revolution in the late 19th century, in 1917, after the Ukrainian National Republic declared independence from the Russian Empire, Kiev became its capital. From 1919 Kiev was an important center of the Armed Forces of South Russia and was controlled by the White Army. From 1921 onwards Kiev was a city of the Ukrainian Soviet Socialist Republic, which was proclaimed by the Red Army, during World War II, the city again suffered significant damage, but quickly recovered in the post-war years, remaining the third largest city of the Soviet Union. During the countrys transformation to an economy and electoral democracy. Kievs armament-dependent industrial output fell after the Soviet collapse, adversely affecting science, Kiev emerged as the most pro-Western region of Ukraine where parties advocating tighter integration with the European Union dominate during elections. As a prominent city with a history, its English name was subject to gradual evolution. The early English spelling was derived from Old East Slavic form Kyjev, the name is associated with that of Kyi, the legendary eponymous founder of the city. Early English sources use various names, including Kiou, Kiow, Kiew, on one of the oldest English maps of the region, Russiae, Moscoviae et Tartariae published by Ortelius the name of the city is spelled Kiou. On the 1650 map by Guillaume de Beauplan, the name of the city is Kiiow, in the book Travels, by Joseph Marshall, the city is referred to as Kiovia
5. Кафтан – A kaftan or caftan is a variant of the robe or tunic, versions of which have been worn by several cultures around the world for thousands of years. The kaftan is worn as a coat or overdress, usually reaching to the ankles. It can be made of wool, cashmere, silk, or cotton, the caftan is of ancient Mesopotamian origin, and was worn by many middle-eastern ethnic groups. Through its dissemination and evolution, the kaftan has acquired different styles, purposes, in many regions with a warm climate, the kaftan is worn as a light-weight, loose-fitting garment, while in some cultures, the kaftan has served as a symbol of royalty. Kaftans were worn by the Ottoman sultans in the Ottoman Empire, the decorations, including the colours, patterns, ribbons, and buttons, indicated the rank of the person to whom they were presented. From the 14th century through 17th century, textiles with large patterns were used, the decorative patterns on the fabrics became both smaller and brighter in the late 16th and in the 17th centuries. By the second half of the 17th century, the most precious fabrics were those with yollu, vertical stripes with various embroideries and small patterns, the so-called Selimiye fabrics. Most fabrics manufactured in Turkey were made in Istanbul and Bursa, kaftans were made from velvet, aba, bürümcük, canfes, çatma, gezi, diba, hatayi, kutnu, kemha, seraser, serenk, zerbaft, tafta. Favoured colours were blue, kermes red, violet, pişmis ayva or cooked quince. The Topkapi Palace Museum in Istanbul possesses a collection of Ottoman kaftans. In the Maghreb, kaftans are worn by women, the word kaftan in the Maghreb is commonly used for one piece dress. However, there are versions of maghrebi kaftans called Takchita. Kaftans can be worn on both casual and extremely formal occasions, depending on the materials used and this dress actually was masculine in the beginning which has become a dress worn by women during the centuries. Today, kafta is only used the women dress and people would rather describe the mans dress as Djellaba. The Maghrebi kaftan is a result of the spreading of Middle-Easterners to North-Africa, in Algeria, Kaftan has been the main dress for the nobles and weddings for many centuries. It comes with different designs, most notably the Fergani Caftan from the Constantine region, kaftans have been made by many Moroccan dynasties over the centuries including the Almoravids dynasty. More recently, many Moroccan fashion designers has succeeded in promoting internationally the Moroccan Kaftan, kaftans are worn by both men and women. In West Africa, the robe is called a kaftan
6. Лапти – Bast shoes are shoes made primarily from bast—fiber from the bark of the linden tree or birch tree. They are a kind of basket, woven and fitted to the shape of a foot, bast shoes are an obsolete traditional footwear of the forest areas of Northern Europe, formerly worn by poorer members of the Finnic peoples, Balts, and East Slavs. They were easy to manufacture, but not durable, bast shoes have been worn since prehistoric times. Wooden foot-shaped blocks for shaping them have found in neolithic excavations. Bast shoes were worn in the Russian countryside at the beginning of the 20th century. Today bast shoes are sold as souvenirs and sometimes worn by ethnographic music or dance troupes as part of their costumes, in Russian, they are called lapti, this word is used as a derogatory term for cheap and short-lived footwear and also for uneducated people. Bast shoes played an important role in the myth of Přemyslid dynasty. Přemysl the Ploughman, its legendary ancestor, was a peasant of humble origin and his bast shoes and bast-bag were kept as relics at Vyšehrad and Czech kings put them on during their coronations. They were likely destroyed when Vyšehrad fell to Hussites in 1420, espadrille similar footwear in Iberian culture of identical etymological derivation Lapti Business in Baksheevo, Malaya Polyana, Rumstikha and Berezniki, an 1880s article
7. Третьяков, Павел Михайлович – Pavel Mikhaylovich Tretyakov was a Russian businessman, patron of art, collector, and philanthropist who gave his name to the Tretyakov Gallery and Tretyakov Drive in Moscow. His brother Sergei Tretyakov was also a patron of art. In the first half of 1850 he inherited his fathers business and built up a trade in flax, linen processing. Together with other Moscow businessmen he acted as the founder of the Moscow merchant bank and he amassed a considerable fortune, consisting of real estate, securities, money and bills. Tretyakov started to collect art in 1854 at the age of 22 and he laid down for himself the aim of creating a Russian National Gallery. In his collection Tretyakov included the most valuable and remarkable products, first of all the contemporaries and he bought paintings at exhibitions and directly from artists studios, sometimes he bought the whole series, in 1874 he acquired V. V. Vereschagins Turkestan series, in 1880 - his Indian series, in his collection there were over 80 studies by Alexander Ivanov. In 1885 Tretyakov bought 102 studies by V. D, polenov painted by the artist during journeys across Turkey, Egypt, Syria and Palestine. He got also acquired Vasnetsov’s collection of the sketches made during work above lists in the Kiev St Volodymyrs Cathedral, Tretyakov had the fullest collection of such artists as, V. G. Kramskoi, Ilya Repin, Vasily Surikov, I. I and he also conceived the creation of a Russian pantheon - a portrait gallery of famous Russians. He commissioned especially for it portraits of figures of culture from leading masters of this genre - N. N. Ge, Kramskoi, N. V. Nevrev, Perov, in 1870-80 Tretyakov also began to collect illustrations, since 1890 he formed a collection of icons. During his lifetime they were not included in an exhibition, being kept in the owners study and he also collected sculpture, however this part of his collection was small. At first the gallery was located in Tretyakov’s house in Lavrushenski pereulok, but as his collection expanded he decided to reconstruct his house for his collection. In 1870-1880 the house was reconstructed by the architect Kaminski. Tretyakov wanted to transfer the gallery to the city as discreetly as possible, without any noise, he want to be in the center of general attention. But it was not possible to do it and he was very dissatisfied, from 1881 his gallery became popular. In 1892 Tretyakov inherited a collection of Western European painting from his brother, the collection in Tretyakov’s gallery was equal in importance with the largest museums in Russia at that time, and became one of sights of Moscow
8. Товарищество передвижных художественных выставок – In 1863 a group of fourteen students decided to leave The Imperial Academy of Arts. The students found the rules of the Academy constraining, the teachers were conservative, in an effort to bring art to the people, the students formed an independent artistic society, The Petersburg Cooperative of Artists. The society maintained independence from support and brought the art. From 1871 to 1923, the society arranged 48 mobile exhibitions in St. Petersburg and Moscow, after which they were shown in Kiev, Kharkov, Kazan, Oryol, Riga, Odessa and other cities. Peredvizhniki were influenced by the views of the literary critics Vissarion Belinsky and Nikolai Chernyshevsky. Belinsky thought that literature and art should attribute a social and moral responsibility, like most Slavophiles, Chernyshevsky ardently supported the emancipation of serfs, which was finally realized in the reform of 1861. He viewed press censorship, serfdom, and capital punishment as Western influences, because of his political activism, officials prohibited publication of any of his writing, including his dissertation, but it eventually found its way to the artworld of nineteenth-century Russia. Peredvizhniki portrayed the many-sided aspects of life, often critical of inequities and injustices. But their art showed not only poverty but also the beauty of the way of life, not only suffering but also fortitude. Peredvizhniki condemned the Russian aristocratic orders and autocratic government in their humanistic art and they portrayed the emancipation movement of Russian people with empathy. They portrayed social-urban life, and later used historic art to depict the common people, during their blossoming, the Peredvizhniki society developed an increasingly wider scope, with more natural and free images. In contrast to the dark palette of the time, they chose a lighter palette. They worked for naturalness in their images, and the depiction of peoples relationship with their surroundings, the society united most of the highly talented artists of the country. Among Peredvizhniki there were artists of Ukraine, Latvia, and Armenia, the society also showed the work of Mark Antokolski, Vasili Vereshchagin, and Andrei Ryabushkin. The work of the critic and democrat Vladimir Stasov was important for the development of Peredvizhnikis art, pavel Mikhailovich Tretyakov showed the work of these artists in his gallery and gave them important material and moral support. Landscape painting flourished in the 1870s and 1880s, Peredvizhniki painted mainly landscapes, some, like Polenov, used plein air technique. Two painters, Ivan Shishkin and Isaak Levitan, painted landscapes of Russia. Shishkin is still considered to be the Russian Singer of forest, the Russian landscape gained importance as a national icon after Peredvizhniki
9. Достоевский, Фёдор Михайлович – Fyodor Mikhailovich Dostoyevsky, sometimes transliterated Dostoevsky, was a Russian novelist, short story writer, essayist, journalist and philosopher. He began writing in his 20s, and his first novel and his most acclaimed works include Crime and Punishment, The Idiot, Demons and The Brothers Karamazov. Dostoyevskys oeuvre consists of 11 novels, three novellas,17 short stories and numerous other works, many literary critics rate him as one of the greatest psychologists in world literature. His 1864 novella Notes from Underground is considered to be one of the first works of existentialist literature, born in Moscow in 1821, Dostoyevsky was introduced to literature at an early age through fairy tales and legends, and through books by Russian and foreign authors. His mother died in 1837 when he was 15, and around the time he left school to enter the Nikolayev Military Engineering Institute. After graduating, he worked as an engineer and briefly enjoyed a lavish lifestyle, in the mid-1840s he wrote his first novel, Poor Folk, which gained him entry into St. Petersburgs literary circles. Arrested in 1849 for belonging to a group that discussed banned books critical of Tsarist Russia, he was sentenced to death. He spent four years in a Siberian prison camp, followed by six years of military service in exile. In the following years, Dostoyevsky worked as a journalist, publishing and editing several magazines of his own and later A Writers Diary and he began to travel around western Europe and developed a gambling addiction, which led to financial hardship. For a time, he had to beg for money, but he became one of the most widely read. His books have been translated more than 170 languages. Dostoyevskys parents were part of a multi-ethnic and multi-denominational Lithuanian noble family from the Pinsk region, branches of the family included Russian Orthodox Christians, Roman Catholics and Eastern Catholics. Dostoyevskys immediate ancestors on his mothers side were merchants, the line on his fathers side were priests. His father, Mikhail, was expected to join the clergy but instead ran away from home, in 1809, the 20-year-old Mikhail Dostoyevsky enrolled in Moscows Imperial Medical-Surgical Academy. From there he was assigned to a Moscow hospital, where he served as military doctor, in 1819 he married Maria Nechayeva. The following year, he took up a post at the Mariinsky Hospital for the poor, Dostoyevskys parents subsequently had six more children, Varvara, Andrei, Lyubov, Vera, Nikolai and Aleksandra. Fyodor Dostoyevsky, born on 11 November 1821, was the child of Dr. Mikhail Dostoyevsky. He was raised in the home in the grounds of the Mariinsky Hospital for the Poor
10. Братья Карамазовы – The Brothers Karamazov, also translated as The Karamazov Brothers, is the final novel by the Russian author Fyodor Dostoyevsky. Dostoyevsky spent nearly two years writing The Brothers Karamazov, which was published as a serial in The Russian Messenger from January 1879 to November 1880, the author died less than four months after its publication. The Brothers Karamazov is a philosophical novel set in 19th-century Russia, that enters deeply into the ethical debates of God, free will. It is a drama of moral struggles concerning faith, doubt, judgment. Dostoyevsky composed much of the novel in Staraya Russa, which inspired the main setting, since its publication, it has been acclaimed as one of the supreme achievements in world literature. Although Dostoyevsky began his first notes for The Brothers Karamazov in April 1878 and he would incorporate some elements into his future work, particularly from the planned epos The Life of a Great Sinner, which he began work on in the summer of 1869. It eventually remained unfinished after Dostoyevsky was interested in the Nechayev affair and he picked up that story and started with Demons. The unfinished Drama in Tobolsk is considered the first draft of the first chapter of The Brothers Karamazov, dated 13 September 1874, it tells about a fictional murder in Staraya Russa committed by a praporshchik named Dmitry Ilynskov, who is thought to have murdered his father. It goes on noting that his body was discovered in a pit under a house. The similarly unfinished Sorokoviny, dated 1 August 1875, is reflected in book IX, chapter 3–5 and book XI and his Diary, a collection of numerous articles, had included similar themes The Brothers Karamazov would later borrow from. These include patricide, law and order and social problems, though Dostoyevsky was influenced by religion and philosophy in his life and the writing of The Brothers Karamazov, a personal tragedy altered the work. In May 1878, Dostoyevskys three-year-old son Alyosha died of epilepsy, the novelists grief is apparent throughout the book, Dostoyevsky named the hero Alyosha, as well as imbuing him with qualities which he sought and most admired. His loss is reflected in the story of Captain Snegiryov. The death of his son brought Dostoyevsky to the Optina Monastery later that year, there, he found inspiration for several aspects of The Brothers Karamazov, though at the time he intended to write a novel about childhood instead. Parts of the section of Zosimas life are based on The Life of the Elder Leonid. Although written in the 19th century, The Brothers Karamazov displays a number of modern elements, Dostoyevsky composed the book with a variety of literary techniques. Through his descriptions, the narrators voice merges imperceptibly into the tone of the people he is describing, there is no voice of authority in the story. In addition to the principal narrator there are several sections narrated by other characters entirely, such as the story of the Grand Inquisitor and this technique enhances the theme of truth, making many aspects of the tale completely subjective
wikivisually.com
Созерцатель (картина Крамского) — Википедия (с комментариями)
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
К:Картины 1876 года«Созерца́тель» — картина русского художника Ивана Крамского (1837—1887), написанная в 1876 году и являющаяся частью собрания Киевского музея русского искусства. Размер — 85 × 58 см[1].
История и описание
Эта картина принадлежит к ряду картин Крамского, написанных в 1870-х и начале 1880-х годов, на которых он изображал крестьян — простых людей, живущих своей эмоциональной жизнью[2]. На картине изображён крестьянин, стоящий на заснеженной тропе в лесу. Он одет в оборванный кафтан и лапти, руки спрятаны в рукава, вид у него продрогший. Он остановился и, по-видимому, о чём-то глубоко задумался.
Замысел картины «Созерцатель» возник у Крамского в начале 1870-х годов. Павел Третьяков сначала проявил интерес к картине — в частности, считается, что именно он дал картине её нынешнее название, написав Крамскому в начале 1877 года[3]:
Я его называю созерцателем потому, что я вижу, что он созерцает… Не говорю, что он непременно природу созерцает: может быть, он созерцает тихую семейную жизнь свою после окончания пути, может быть, непроходимую бедность и холод, и голод, и злобу, ожидающие его и дома, может быть, веселие первого кабака представляется ему, может же просто представляется, как вот он сию бы минуту стянул что-нибудь — если бы бог помог! |
Однако потом, когда картина была готова, Третьяков почему-то её не купил, так что картина оставалась в мастерской Крамского до 1878 года[3].
В 1878 году картина была представлена на 6-й выставке Товарищества передвижных художественных выставок («передвижников»). После этого картину приобрёл у автора Фёдор Терещенко[3]. Впоследствии коллекция Фёдора Терещенко, включая картину «Созерцатель», стала частью собрания Киевского музея русского искусства[4].
Фёдор Достоевский в своём романе «Братья Карамазовы» использовал эту картину Крамского для описания одного из персонажей — Смердякова[5]:
У живописца Крамского есть одна замечательная картина под названием «Созерцатель»: изображен лес зимой, и в лесу, на дороге, в оборванном кафтанишке и лаптишках стоит один-одинешенек, в глубочайшем уединении забредший мужичонко, стоит и как бы задумался, но он не думает, а что-то «созерцает». Если б его толкнуть, он вздрогнул бы и посмотрел на вас, точно проснувшись, но ничего не понимая. Правда, сейчас бы и очнулся, а спросили бы его, о чем он это стоял и думал, то наверно бы ничего не припомнил, но зато наверно бы затаил в себе то впечатление, под которым находился во время своего созерцания. Впечатления же эти ему дороги, и он наверно их копит, неприметно и даже не сознавая, — для чего и зачем, конечно, тоже не знает: может, вдруг, накопив впечатлений за многие годы, бросит всё и уйдет в Иерусалим, скитаться и спасаться, а может, и село родное вдруг спалит, а может быть, случится и то, и другое вместе. Созерцателей в народе довольно. |
Напишите отзыв о статье "Созерцатель (картина Крамского)"
Примечания
- ↑ [vsdn.ru/museum/catalogue/exhibit7750.htm Крамской Иван Николаевич — Созерцатель] (HTML). vsdn.ru. Проверено 2 октября 2012. [www.webcitation.org/6CsFOfa5T Архивировано из первоисточника 13 декабря 2012].
- ↑ Р. Кононенко. Иван Николаевич Крамской (Великие художники, том 13). — Москва: Директ-Медиа и Комсомольская правда, 2009. — ISBN 978-5-87107-186-1.
- ↑ 1 2 3 Владимир Мельниченко. [www.day.kiev.ua/290619?idsource=95290&mainlang=rus «Созерцателей в народе довольно…»] (HTML). www.day.kiev.ua (14 ноября 2000). Проверено 16 октября 2012. [www.webcitation.org/6CsFQ3QJ8 Архивировано из первоисточника 13 декабря 2012].
- ↑ [www.kmrm.com.ua/rus/muzey/istorija_muzeja/18 Семья Терещенко] (HTML). www.kmrm.com.ua. Проверено 6 октября 2012. [www.webcitation.org/6BlOlgCsY Архивировано из первоисточника 29 октября 2012].
- ↑ Ф. М. Достоевский, Братья Карамазовы, книга III , глава VI «Смердяков» в Викитеке
Отрывок, характеризующий Созерцатель (картина Крамского)
– Едут двое – офицер и казак. Только не предположительно, чтобы был сам подполковник, – сказал эсаул, любивший употреблять неизвестные казакам слова. Ехавшие, спустившись под гору, скрылись из вида и через несколько минут опять показались. Впереди усталым галопом, погоняя нагайкой, ехал офицер – растрепанный, насквозь промокший и с взбившимися выше колен панталонами. За ним, стоя на стременах, рысил казак. Офицер этот, очень молоденький мальчик, с широким румяным лицом и быстрыми, веселыми глазами, подскакал к Денисову и подал ему промокший конверт. – От генерала, – сказал офицер, – извините, что не совсем сухо… Денисов, нахмурившись, взял конверт и стал распечатывать. – Вот говорили всё, что опасно, опасно, – сказал офицер, обращаясь к эсаулу, в то время как Денисов читал поданный ему конверт. – Впрочем, мы с Комаровым, – он указал на казака, – приготовились. У нас по два писто… А это что ж? – спросил он, увидав французского барабанщика, – пленный? Вы уже в сраженье были? Можно с ним поговорить? – Ростов! Петя! – крикнул в это время Денисов, пробежав поданный ему конверт. – Да как же ты не сказал, кто ты? – И Денисов с улыбкой, обернувшись, протянул руку офицеру. Офицер этот был Петя Ростов. Во всю дорогу Петя приготавливался к тому, как он, как следует большому и офицеру, не намекая на прежнее знакомство, будет держать себя с Денисовым. Но как только Денисов улыбнулся ему, Петя тотчас же просиял, покраснел от радости и, забыв приготовленную официальность, начал рассказывать о том, как он проехал мимо французов, и как он рад, что ему дано такое поручение, и что он был уже в сражении под Вязьмой, и что там отличился один гусар. – Ну, я г'ад тебя видеть, – перебил его Денисов, и лицо его приняло опять озабоченное выражение. – Михаил Феоклитыч, – обратился он к эсаулу, – ведь это опять от немца. Он пг'и нем состоит. – И Денисов рассказал эсаулу, что содержание бумаги, привезенной сейчас, состояло в повторенном требовании от генерала немца присоединиться для нападения на транспорт. – Ежели мы его завтг'а не возьмем, они у нас из под носа выг'вут, – заключил он. В то время как Денисов говорил с эсаулом, Петя, сконфуженный холодным тоном Денисова и предполагая, что причиной этого тона было положение его панталон, так, чтобы никто этого не заметил, под шинелью поправлял взбившиеся панталоны, стараясь иметь вид как можно воинственнее. – Будет какое нибудь приказание от вашего высокоблагородия? – сказал он Денисову, приставляя руку к козырьку и опять возвращаясь к игре в адъютанта и генерала, к которой он приготовился, – или должен я оставаться при вашем высокоблагородии? – Приказания?.. – задумчиво сказал Денисов. – Да ты можешь ли остаться до завтрашнего дня? – Ах, пожалуйста… Можно мне при вас остаться? – вскрикнул Петя. – Да как тебе именно велено от генег'ала – сейчас вег'нуться? – спросил Денисов. Петя покраснел. – Да он ничего не велел. Я думаю, можно? – сказал он вопросительно. – Ну, ладно, – сказал Денисов. И, обратившись к своим подчиненным, он сделал распоряжения о том, чтоб партия шла к назначенному у караулки в лесу месту отдыха и чтобы офицер на киргизской лошади (офицер этот исполнял должность адъютанта) ехал отыскивать Долохова, узнать, где он и придет ли он вечером. Сам же Денисов с эсаулом и Петей намеревался подъехать к опушке леса, выходившей к Шамшеву, с тем, чтобы взглянуть на то место расположения французов, на которое должно было быть направлено завтрашнее нападение. – Ну, бог'ода, – обратился он к мужику проводнику, – веди к Шамшеву. Денисов, Петя и эсаул, сопутствуемые несколькими казаками и гусаром, который вез пленного, поехали влево через овраг, к опушке леса.Дождик прошел, только падал туман и капли воды с веток деревьев. Денисов, эсаул и Петя молча ехали за мужиком в колпаке, который, легко и беззвучно ступая своими вывернутыми в лаптях ногами по кореньям и мокрым листьям, вел их к опушке леса. Выйдя на изволок, мужик приостановился, огляделся и направился к редевшей стене деревьев. У большого дуба, еще не скинувшего листа, он остановился и таинственно поманил к себе рукою. Денисов и Петя подъехали к нему. С того места, на котором остановился мужик, были видны французы. Сейчас за лесом шло вниз полубугром яровое поле. Вправо, через крутой овраг, виднелась небольшая деревушка и барский домик с разваленными крышами. В этой деревушке и в барском доме, и по всему бугру, в саду, у колодцев и пруда, и по всей дороге в гору от моста к деревне, не более как в двухстах саженях расстояния, виднелись в колеблющемся тумане толпы народа. Слышны были явственно их нерусские крики на выдиравшихся в гору лошадей в повозках и призывы друг другу.
wiki-org.ru