Самоубийство Саула (картина). Самоубийство саула картина
Самоубийство Саула (картина) — Википедия РУ
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля (Старшего) написанная в 1562 году. Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула». В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула (1Цар. 31:4). «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств.[2][3]
История создания
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель (Старший) проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году. Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня.[4] Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля. Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель (Старший) придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула. Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем. Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» (1529), автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше. Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане.[5][2]
Сюжет картины
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска. Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом. Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами. Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка. Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение. Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам. Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом.[6]
Примечания
- ↑ 1 2 http://bilddatenbank.khm.at/viewArtefact?id=322
- ↑ 1 2 Е. В. Яйленко. Библейские сюжеты в европейской живописи. — М: Олма-пресс, 2005. — 424 с. — ISBN 5-224-05251-3.
- ↑ А. Бенуа. История живописи всех времен и народов. — Санкт-Петербург: "Нева", 2002. — С. 212. — 544 с. — ISBN 5-7654-1889-9.
- ↑ Е. Владимирова. Возрождение. — М: ООО "Эксмо", 2013. — С. 348. — 385 с. — ISBN 978-5-699-56141-4.
- ↑ А. Майкапар. Брейгель Старший Питер. — Великие художники. — М: Директ-медиа, 2010. — С. 20. — 49 с. — ISBN 5747500279.
- ↑ Шишов Алексей Васильевич. 100 великих полководцев древности. — 100 великих. — М: Вече, 2012. — 432 с. — ISBN 978-5-9533-4191-2.
Самоубийство Саула (картина) — википедия фото
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля (Старшего) написанная в 1562 году. Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула». В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула (1Цар. 31:4). «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств.[2][3]
История создания
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель (Старший) проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году. Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня.[4] Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля. Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель (Старший) придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула. Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем. Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» (1529), автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше. Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане.[5][2]
Сюжет картины
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска. Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом. Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами. Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка. Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение. Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам. Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом.[6]
Примечания
- ↑ 1 2 http://bilddatenbank.khm.at/viewArtefact?id=322
- ↑ 1 2 Е. В. Яйленко. Библейские сюжеты в европейской живописи. — М: Олма-пресс, 2005. — 424 с. — ISBN 5-224-05251-3.
- ↑ А. Бенуа. История живописи всех времен и народов. — Санкт-Петербург: "Нева", 2002. — С. 212. — 544 с. — ISBN 5-7654-1889-9.
- ↑ Е. Владимирова. Возрождение. — М: ООО "Эксмо", 2013. — С. 348. — 385 с. — ISBN 978-5-699-56141-4.
- ↑ А. Майкапар. Брейгель Старший Питер. — Великие художники. — М: Директ-медиа, 2010. — С. 20. — 49 с. — ISBN 5747500279.
- ↑ Шишов Алексей Васильевич. 100 великих полководцев древности. — 100 великих. — М: Вече, 2012. — 432 с. — ISBN 978-5-9533-4191-2.
Самоубийство Саула (картина) — википедия орг
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля (Старшего) написанная в 1562 году. Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула». В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула (1Цар. 31:4). «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств.[2][3]
История создания
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель (Старший) проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году. Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня.[4] Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля. Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель (Старший) придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула. Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем. Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» (1529), автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше. Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане.[5][2]
Сюжет картины
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска. Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом. Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами. Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка. Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение. Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам. Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом.[6]
Примечания
- ↑ 1 2 http://bilddatenbank.khm.at/viewArtefact?id=322
- ↑ 1 2 Е. В. Яйленко. Библейские сюжеты в европейской живописи. — М: Олма-пресс, 2005. — 424 с. — ISBN 5-224-05251-3.
- ↑ А. Бенуа. История живописи всех времен и народов. — Санкт-Петербург: "Нева", 2002. — С. 212. — 544 с. — ISBN 5-7654-1889-9.
- ↑ Е. Владимирова. Возрождение. — М: ООО "Эксмо", 2013. — С. 348. — 385 с. — ISBN 978-5-699-56141-4.
- ↑ А. Майкапар. Брейгель Старший Питер. — Великие художники. — М: Директ-медиа, 2010. — С. 20. — 49 с. — ISBN 5747500279.
- ↑ Шишов Алексей Васильевич. 100 великих полководцев древности. — 100 великих. — М: Вече, 2012. — 432 с. — ISBN 978-5-9533-4191-2.
www-wikipediya.ru
Самоубийство Саула (картина) - WikiVisually
1. Брейгель, Питер (Старший) – He also painted no portraits, the other mainstay of Netherlandish art. After his training and travels to Italy, he returned in 1555 to settle in Antwerp and he does the same with the fantastic and anarchic world developed in Renaissance prints and book illustrations. He is sometimes referred to as Peasant Bruegel, to him from the many later painters in his family. From 1559, he dropped the h from his name and signed his paintings as Bruegel, the two main early sources for Bruegels biography are Lodovico Guicciardinis account of the Low Countries and Karel van Manders 1604 Schilder-boeck. Guicciardini recorded that Bruegel was born in Breda, but van Mander specified that Bruegel was born in a village near Breda called Brueghel, nothing at all is known of his family background. Van Mander seems to assume he came from a peasant background, in keeping with the over-emphasis on Bruegels peasant genre scenes given by van Mander and many art historians. Breda was already a significant centre as the base of the House of Orange-Nassau, with a population of some 8,000, from the fact that Bruegel entered the Antwerp painters guild in 1551, it is inferred that he was born between 1525 and 1530. His master, according to van Mander, was the Antwerp painter Pieter Coecke van Aelst, between 1545 and 1550 he was a pupil of Pieter Coecke, who died on 6 December 1550. Bruegel possibly got this work via the connections of Mayken Verhulst, maykens father and eight siblings were all artists or married an artist, and lived in Mechelen. In 1551 Bruegel became a master in the Guild of Saint Luke of Antwerp. He set off for Italy soon after, probably by way of France. He visited Rome and, rather adventurously for the period, by 1552 he had reached Reggio Calabria at the tip of the mainland. He probably continued to Sicily, but by 1553 was back in Rome, there he met the miniaturist Giulio Clovio, whose will of 1578 lists paintings by Bruegel, in one case a joint work. These works, apparently landscapes, have not survived, but marginal miniatures in manuscripts by Clovio are attributed to Bruegel, with one exception, Bruegel did not work the plates himself, but produced a drawing which Cocks specialists worked from. In 1563 he was married in Brussels, where he lived for the rest of his life, while Antwerp was the capital of Netherlandish commerce as well as the art market, Brussels was the centre of government. Van Mander tells a story that his mother-in-law pushed for the move to him from his established servant girl mistress. By now painting had become his main activity, and his most famous come from these years. His paintings were sought after, with patrons including wealthy Flemish collectors and Cardinal Granvelle, in effect the Habsburg chief minister
2. Масляная живопись – Oil painting is the process of painting with pigments with a medium of drying oil as the binder. Commonly used drying oils include linseed oil, poppy seed oil, walnut oil, the choice of oil imparts a range of properties to the oil paint, such as the amount of yellowing or drying time. Certain differences, depending on the oil, are visible in the sheen of the paints. An artist might use different oils in the same painting depending on specific pigments and effects desired. The paints themselves also develop a particular consistency depending on the medium, the oil may be boiled with a resin, such as pine resin or frankincense, to create a varnish prized for its body and gloss. Its practice may have migrated westward during the Middle Ages, Oil paint eventually became the principal medium used for creating artworks as its advantages became widely known. In recent years, water miscible oil paint has come to prominence and, to some extent, water-soluble paints contain an emulsifier that allows them to be thinned with water rather than paint thinner, and allows very fast drying times when compared with traditional oils. Traditional oil painting techniques often begin with the artist sketching the subject onto the canvas with charcoal or thinned paint, Oil paint is usually mixed with linseed oil, artist grade mineral spirits, or other solvents to make the paint thinner, faster or slower-drying. A basic rule of oil paint application is fat over lean and this means that each additional layer of paint should contain more oil than the layer below to allow proper drying. If each additional layer contains less oil, the painting will crack. This rule does not ensure permanence, it is the quality and type of oil leads to a strong. There are many media that can be used with the oil, including cold wax, resins. These aspects of the paint are closely related to the capacity of oil paint. Traditionally, paint was transferred to the surface using paintbrushes. Oil paint remains wet longer than other types of artists materials, enabling the artist to change the color. At times, the painter might even remove a layer of paint. This can be done with a rag and some turpentine for a time while the paint is wet, Oil paint dries by oxidation, not evaporation, and is usually dry to the touch within a span of two weeks. It is generally dry enough to be varnished in six months to a year, art conservators do not consider an oil painting completely dry until it is 60 to 80 years old
3. Музей истории искусств – The Kunsthistorisches Museum is an art museum in Vienna, Austria. Housed in its festive palatial building on Ringstraße, it is crowned with an octagonal dome, the term Kunsthistorisches Museum applies to both the institution and the main building. It is the largest art museum in the country and it was opened around 1891 at the same time as the Naturhistorisches Museum, by Emperor Franz Joseph I of Austria-Hungary. The two museums have similar exteriors and face each other across Maria-Theresien-Platz, both buildings were built between 1871 and 1891 according to plans drawn up by Gottfried Semper and Karl Freiherr von Hasenauer. The two Ringstraße museums were commissioned by the Emperor in order to find a shelter for the Habsburgs formidable art collection. The façade was built of sandstone, the building is rectangular in shape, and topped with a dome that is 60 meters high. The inside of the building is decorated with marble, stucco ornamentations, gold-leaf. It was featured in an episode of Museum Secrets on the History Channel and it had been the biggest art theft in Austrian history. Treasure of Nagyszentmiklós Media related to Kunsthistorisches Museum at Wikimedia Commons Official website Spherical panorama of entrance Hofburgs Armory - photo gallery in Flickr
4. Вена – Vienna is the capital and largest city of Austria and one of the nine states of Austria. Vienna is Austrias primary city, with a population of about 1.8 million, and its cultural, economic and it is the 7th-largest city by population within city limits in the European Union. Today, it has the second largest number of German speakers after Berlin, Vienna is host to many major international organizations, including the United Nations and OPEC. The city is located in the part of Austria and is close to the borders of the Czech Republic, Slovakia. These regions work together in a European Centrope border region, along with nearby Bratislava, Vienna forms a metropolitan region with 3 million inhabitants. In 2001, the city centre was designated a UNESCO World Heritage Site, apart from being regarded as the City of Music because of its musical legacy, Vienna is also said to be The City of Dreams because it was home to the worlds first psycho-analyst – Sigmund Freud. The citys roots lie in early Celtic and Roman settlements that transformed into a Medieval and Baroque city and it is well known for having played an essential role as a leading European music centre, from the great age of Viennese Classicism through the early part of the 20th century. The historic centre of Vienna is rich in architectural ensembles, including Baroque castles and gardens, Vienna is known for its high quality of life. In a 2005 study of 127 world cities, the Economist Intelligence Unit ranked the city first for the worlds most liveable cities, between 2011 and 2015, Vienna was ranked second, behind Melbourne, Australia. Monocles 2015 Quality of Life Survey ranked Vienna second on a list of the top 25 cities in the world to make a base within, the UN-Habitat has classified Vienna as being the most prosperous city in the world in 2012/2013. Vienna regularly hosts urban planning conferences and is used as a case study by urban planners. Between 2005 and 2010, Vienna was the worlds number-one destination for international congresses and it attracts over 3.7 million tourists a year. The English name Vienna is borrowed from the homonymous Italian version of the name or the French Vienne. The etymology of the name is still subject to scholarly dispute. Some claim that the name comes from Vedunia, meaning forest stream, which produced the Old High German Uuenia. A variant of this Celtic name could be preserved in the Czech and Slovak names of the city, the name of the city in Hungarian, Serbo-Croatian and Ottoman Turkish has a different, probably Slavonic origin, and originally referred to an Avar fort in the area. Slovene-speakers call the city Dunaj, which in other Central European Slavic languages means the Danube River, evidence has been found of continuous habitation since 500 BC, when the site of Vienna on the Danube River was settled by the Celts. In 15 BC, the Romans fortified the city they called Vindobona to guard the empire against Germanic tribes to the north
5. Саул – Saul, according to the Hebrew Bible, was the first king of the Kingdom of Israel and Judah. His reign, traditionally placed in the late 11th century BCE, Sauls life and reign are described in the Hebrew Bible. He was anointed by the prophet Samuel and reigned from Gibeah and he fell on his sword to avoid capture in the battle against the Philistines at Mount Gilboa, during which three of his sons were also killed. The succession to his throne was contested by Ish-bosheth, his surviving son, and his son-in-law David. A similar yet different account of Sauls life may be given in the Quran, according to the New Testament account, Saul reigned for a period of forty years. The Biblical accounts of Sauls life are found in the Books of Samuel, the narrative contains various internal inconsistencies, to the point that his biography is often embarrassingly confusing. According to the Tanakh, Saul was the son of Kish, of the family of the Matrites, and it appears that he came from Gibeah. Saul married Ahinoam, daughter of Ahimaaz and they had four sons and two daughters. The sons were Jonathan, Abinadab, Malchishua and Ish-bosheth and their daughters were named Merab and Michal. Saul also had a concubine named Rizpah, daughter of Aiah, Saul died at the Battle of Mount Gilboa, and was buried in Zelah, in the region of Benjamin. Three of Sauls sons – Jonathan, and Abinadab, and Malchishua – died with him at Mount Gilboa, Ish-bosheth became king of Israel, at the age of forty. At Davids request Abner had Michal returned to David, Ish-bosheth reigned for two years, but after the death of Abner, was killed by two of his own captains. Armoni and Mephibosheth were given by David along with the five sons of Merab to the Gibeonites, the only male descendant of Saul to survive was Mephibosheth, Jonathans lame son, who had been five when his father and grandfather Saul had died in battle. In time, he came under the protection of David, Mephibosheth had a young son, Micah, who had four sons and descendants named until the ninth generation. The Books of Samuel give three differing accounts of Sauls rise to the throne, Saul is sent with a servant to look for his fathers strayed donkeys. Leaving his home at Gibeah, they arrive at the district of Zuph. Sauls servant tells him that they happen to be near the town of Ramah, where a famous seer is located, the seer offers hospitality to Saul and later anoints him in private. A popular movement having arisen to establish a centralized monarchy like other nations, after having been chosen as monarch, Saul returns to his home in Gibeah, along with a number of followers
6. Книга Самуила – According to Jewish tradition the book was written by Samuel, with additions by the prophets Gad and Nathan, modern scholarly thinking is that the entire history was composed in the period c. 630–540 BC by combining a number of independent texts of various ages, Samuel begins with the prophet Samuels birth and Gods call to him as a boy. The story of the Ark of the Covenant that follows tells of Israels oppression by the Philistines, but Saul proved unworthy and Gods choice turned to David, who defeated Israels enemies and brought the Ark to Jerusalem. God then promised David and his successors an everlasting dynasty, the childless Hannah vows to Yahweh of hosts that if she has a son, he will be dedicated to him. Eli, the priest of Shiloh, blesses her, and a child named Samuel is born, Samuel is dedicated to the Lord as a Nazirite – the only one beside Samson to be identified in the Bible. Elis sons, Hophni and Phinehas, prove unworthy of the priesthood and are killed in battle during the Battle of Aphek, the Philistines capture the Ark of the Covenant from Shiloh and take it to the temple of their god Dagon, who recognises the supremacy of Yahweh. The Philistines are afflicted with plagues and return the ark to the Israelites, the Philistines attack the Israelites gathered at Mizpah in Benjamin. Samuel appeals to Yahweh, the Philistines are decisively beaten, in Samuels old age, he appoints his sons as judges, but they are unworthy, and so the people clamour for a king. God reluctantly accedes and gives them Saul of the tribe of Benjamin, Saul defeats the enemies of the Israelites, but sins against Yahweh. Yahweh tells Samuel to anoint David of Bethlehem as king, and David enters Sauls court as his armour-bearer, Sauls son and heir Jonathan befriends David and recognises him as rightful king. Saul plots Davids death, but David flees into the wilderness, David joins the Philistines, but continues secretly to champion his own people, until Saul and Jonathan are killed in battle at Mount Gilboa. At this point, David offers a eulogy, where he praises the bravery. The elders of Judah anoint David as king, but in the north Sauls son Ishbaal rules over the northern tribes. After a long war Ishbaal is murdered by Rechab and Baanah, David is then anointed King of all Israel. David captures Jerusalem and brings the Ark there, David wishes to build a temple, but Nathan tells him that one of Davids sons will be the one to build the temple. David defeats the enemies of Israel, slaughtering Philistines, Moabites, Edomites, David commits adultery with Bathsheba and plots the death of her husband, Uriah the Hittite, for this Yahweh sends disasters against his house. The prophet Nathan tells David that the sword shall never depart from his house, for the remainder of his reign there are problems. Absalom kills Amnon, rebels against his father, and is killed following the Battle of the Wood of Ephraim, finally only two contenders for the succession remain, Adonijah and Bathshebas son Solomon
7. Рудольф II – Rudolf II was Holy Roman Emperor, King of Hungary and Croatia, King of Bohemia and Archduke of Austria. He was a member of the House of Habsburg, Rudolf was born in Vienna on 18 July 1552. Rudolf spent eight years, from age 11 to 19, in Spain. Rudolf would remain for the rest of his reserved, secretive. He suffered from bouts of melancholy, which was common in the Habsburg line. These became worse with age, and were manifested by a withdrawal from the world, like his contemporary, Elizabeth I of England, Rudolf dangled himself as a prize in a string of diplomatic negotiations for marriages, but never in fact married. It has been proposed by A. L. Rowse that he was homosexual, during his periods of self-imposed isolation, Rudolf reportedly had affairs with his court chamberlain, Wolfgang von Rumpf, and a series of valets. One of these, Philip Lang, ruled him for years and was hated by those seeking favour with the emperor, in addition, Rudolf was known to have had a succession of affairs with women, some of whom claimed to have been impregnated by him. He had several children with his mistress Catherina Strada. Their eldest son, Don Julius Caesar dAustria, was born between 1584 and 1586 and received an education and opportunities for political and social prominence from his father. In 1607, Rudolf sent Julius to live at Český Krumlov in Bohemia castle, Julius lived at Český Krumlov when in 1608 he reportedly abused and murdered the daughter of a local barber, who had been living in the castle, and then disfigured her body. Rudolf condemned his sons act and suggested that he should be imprisoned for the rest of his life, however, Julius died in 1609 after showing signs of schizophrenia, refusing to bathe, and living in squalor, his death was apparently caused by an ulcer that ruptured. Many artworks commissioned by Rudolf are unusually erotic, the emperor was the subject of a whispering campaign by his enemies in his family and the Catholic Church in the years before he was deposed. Sexual allegations may well have formed a part of the campaign against him, historians have traditionally blamed Rudolfs preoccupation with the arts, occult sciences, and other personal interests as the reason for the political disasters of his reign. Although raised in his uncles Catholic court in Spain, Rudolf was tolerant of Protestantism and he largely withdrew from Catholic observances, even in death denying last sacramental rites. He had little attachment to Protestants either, except as counter-weight to repressive Papal policies and he put his primary support behind conciliarists, irenicists, and humanists. His conflict with the Ottoman Empire was the cause of his undoing. Unwilling to compromise with the Turks, and stubbornly determined that he could all of Christendom with a new Crusade, he started a long
8. Леопольд Вильгельм Австрийский – Archduke Leopold Wilhelm of Austria was an Austrian military commander, Governor of the Spanish Netherlands from 1647 to 1656, and a patron of the arts. Born at Wiener Neustadt, he was the youngest son of Holy Roman Emperor Ferdinand II and Maria Anna of Bavaria, daughter of William V and his elder brother became Emperor Ferdinand III. Leopold Wilhelm served as a general in the Thirty Years War, during the latter, the Spanish-Low Country forces under Leopold Wilhelm lost the Battle of Lens in an attempt to recover the city in 1648. Later in the war, he sallied forth from the Netherlands on two occasions, on the second, he successfully seized a number of northern French forts in February–March 1652, forcing the French to withdraw forces from Catalonia to reinforce their northern frontier. This assisted Spanish forces in Spain in recovering Catalonia from the French-backed Catalan rebellion, even though Leopold Wilhelm lacked the canonical qualifications, he was invested, with the help of his father, with a number of prince-bishoprics in order to provide him with an income. In 1635, Pope Urban VIII authorised him to become the prince-archbishop of Bremen and he returned to Vienna after the situation in the Spanish Netherlands had deteriorated in 1656. In Vienna he was occupied with the administration of his various bishoprics, the Teutonic Order which he led as Grand Master. After the death of his elder brother Emperor Ferdinand III several electors put him forward for the position of Emperor. However, he stalled to allow his nephew to reach the age to ascend the imperial throne. After devoting himself to the affairs of state, Leopold Wilhelm retired in his final years and he died in Vienna in 1662. With the rank and title of ayuda de camara, Teniers took up his abode in Brussels shortly after 1647. A number of works of the Italian masters, now in the Vienna Museum, came from Leopolds gallery after having belonged to Bartolomeo della Nave, Charles I. He commissioned the British painter John Michael Wright in 1650 to travel to Cromwells England and this expansion of his collection was celebrated by having his most prized pieces engraved in the book Theatrum Pictorium, often called the first art catalog. When Leopold returned to Vienna, his collection of paintings was relocated to the Stallburg gallery in Hofburg Palace, jan Anton van der Baren, a Flemish priest, who was also a first-rate flower painter, became director of the archducal gallery. Leopold bequeathed his gallery to his nephew Leopold I, and it became imperial property and it is now part of the collections of the Kunsthistorisches Museum in Vienna. Ein Galeria nach meinem Humor, Erzherzog Leopold Wilhelm, liedtke, Walter A. Flemish paintings in the Metropolitan Museum of Art. New York, The Metropolitan Museum of Art, media related to Archduke Leopold Wilhelm of Austria at Wikimedia Commons
9. Вавилонская башня (картина) – The Tower of Babel was the subject of three paintings by Pieter Bruegel the Elder. The first, a painted on ivory, was painted while Bruegel was in Rome and is now lost. The two surviving paintings, often distinguished by the prefix Great and Little are in the Kunsthistorisches Museum, Vienna, both are oil paintings on wood panels. The Rotterdam painting is about half the size of the Vienna one, in broad terms they have exactly the same composition, but at a detailed level everything is different, whether in the architecture of the tower, the sky and the landscape around the tower. In Vienna the tower rises at the edge of a large city, Bruegel had visited Rome in 1552–1553. The Tower was also symbolic of the turmoil between the Catholic church and the polyglot Protestant religion that was increasingly popular in the Netherlands. The subject may have had a specific topicality, as the famous Polyglot Bible in six languages, although at first glance the tower appears to be a stable series of concentric pillars, upon closer examination it is apparent that none of the layers lies at a true horizontal. Rather the tower is built as an ascending spiral, the workers in the painting have built the arches perpendicular to the slanted ground, thereby making them unstable and a few arches can already be seen crumbling. The foundation and bottom layers of the tower had not been completed before the layers were constructed. Lucas van Valckenborch, a contemporary of Bruegels, also painted the Tower of Babel in the 1560s and later in his career, both were part of a larger tradition of painting the tower during the 16th and 17th centuries. The story of the Tower of Babel was interpreted as an example of pride punished, moreover, the hectic activity of the engineers, masons and workmen points to a second moral, the futility of much human endeavour. Nimrods doomed building was used to illustrate this meaning in Sebastian Brants Ship of Fools Bruegels knowledge of building procedures and techniques is considerable and correct in detail. Both towers are shown partly-built with stone facings over a massive brick framework, grand and formal architecture of this sort is not a usual interest of Bruegel in either paintings or drawings, although it was typical subject matter for many of his contemporaries. There are no surviving drawings that are studies for this or any other of Bruegels paintings and this is despite indications that Bruegel did make use of preparatory studies. Both Tower versions are full of the type of details which are likely to have worked out in sketches first. Except for a lack of mountains, the paintings contain the ingredients of the world landscape. The Vienna tower is built around a very small mountain. The Vienna painting is signed and dated Brvegel, M. CCCCC. LXIII, on the stone block directly in front of the king
10. Падение Икара – Landscape with the Fall of Icarus is a painting in oil on canvas measuring 73.5 by 112 centimetres in the Royal Museums of Fine Arts of Belgium in Brussels. It was long thought to be by the painter of Dutch and Flemish Renaissance painting. According to the museum, It is doubtful the execution is by Breugel the Elder, largely derived from Ovid, the painting is described in W. H. In Greek mythology, Icarus succeeded in flying, with wings made by his father Daedalus, ignoring his fathers warnings, Icarus chose to fly too close to the sun, melting the wax, and fell into the sea and drowned. His legs can be seen in the water just below the ship, the sun, already half-set on the horizon, is a long way away, the flight did not reach anywhere near it. Daedalus does not appear in this version of the painting, though he does, still flying, there is also a Flemish proverb, And the farmer continued to plough. Pointing out the ignorance of people to fellow mens suffering, the painting may, as Audens poem suggests, depict humankinds indifference to suffering by highlighting the ordinary events which continue to occur, despite the unobserved death of Icarus. Giving more prominence to low subject-matter than high in the work is a feature of some Northern Mannerist art. The traditional moral of the Icarus story, warning against excessive ambition, is reinforced by fore-grounding humbler figures who appear content to fill useful agricultural roles in life, the painting is probably a version of a lost original by Bruegel. A date of c.1558 has been suggested for the lost original, based on Bruegels other works and it is in oils whereas Bruegels other paintings on canvas are in tempera. The original would have been Bruegels only known painting of a mythological subject, the perspective of the ship and figures is not entirely consistent, although this may enhance the power of the composition. Bruegel also produced a design for an engraving with the ship, in 1963, Philippe Roberts-Jones, curator at the museum, and the Bruegel specialist Georges Marlier, hypothesized that an original panel painting had been later moved onto canvas, as was once common. As mentioned here above, the conclusion of this dating was that P. Bruegel the Elder cannot have painted on this canvas, later, in 2006, Prof. J. Reisse challenged this dating on technical grounds. From bottom to top, Canvas, Oily lead white, Thick oily layer with azurite, Chalk ground, Oily lead white with scarce particles of charcoal, Oily blue with azurite, with layers 4 to 6 being original. The presence of ground under the original blue proves that this is a panel painting transposed on a canvas. The original blue layer is white with azurite containing a few grains of ochre. These structure and composition match perfectly those found on other certified panels of Peter Bruegel, moreover, it is noticeable that the wood charcoal particles are very peculiar, being very long and acicular, exactly the same as those found only in The Census from the same Museum. Recently, a study of the underdrawing using infrared reflectography has been published, reflectography is based on the fact that the infrared light penetrates all colors except black
wikivisually.com
Самоубийство Саула (картина)
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля Старшего написанная в 1562 году Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула» В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула 1Цар 31:4 «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств12История созданияправить
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель Старший проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня3 Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель Старший придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» 1529, автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане41
Сюжет картиныправить
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом5
Примечанияправить
- ↑ 1 2 Е В Яйленко Библейские сюжеты в европейской живописи — М: Олма-пресс, 2005 — 424 с — ISBN 5-224-05251-3
- ↑ А Бенуа История живописи всех времен и народов — Санкт-Петербург: "Нева", 2002 — С 212 — 544 с — ISBN 5-7654-1889-9
- ↑ Е Владимирова Возрождение — М: ООО "Эксмо", 2013 — С 348 — 385 с — ISBN 978-5-699-56141-4
- ↑ А Майкапар Брейгель Старший Питер — Великие художники — М: Директ-медиа, 2010 — С 20 — 49 с — ISBN 5747500279
- ↑ Шишов Алексей Васильевич 100 великих полководцев древности — 100 великих — М: Вече, 2012 — 432 с — ISBN 978-5-9533-4191-2
|
Самоубийство Саула (картина) Информация о
Самоубийство Саула (картина)Самоубийство Саула (картина)Самоубийство Саула (картина) Информация Видео
Самоубийство Саула (картина) Просмотр темы.Самоубийство Саула (картина) что, Самоубийство Саула (картина) кто, Самоубийство Саула (картина) объяснение
There are excerpts from wikipedia on this article and video
www.turkaramamotoru.com
Самоубийство Саула (картина) — Туркмения ВиКи
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля (Старшего) написанная в 1562 году. Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула». В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула (1Цар. 31:4). «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств.[2][3]
История создания
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель (Старший) проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году. Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня.[4] Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля. Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель (Старший) придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула. Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем. Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» (1529), автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше. Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане.[5][2]
Сюжет картины
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска. Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом. Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами. Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка. Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение. Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам. Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом.[6]
Примечания
- ↑ 1 2 http://bilddatenbank.khm.at/viewArtefact?id=322
- ↑ 1 2 Е. В. Яйленко. Библейские сюжеты в европейской живописи. — М: Олма-пресс, 2005. — 424 с. — ISBN 5-224-05251-3.
- ↑ А. Бенуа. История живописи всех времен и народов. — Санкт-Петербург: "Нева", 2002. — С. 212. — 544 с. — ISBN 5-7654-1889-9.
- ↑ Е. Владимирова. Возрождение. — М: ООО "Эксмо", 2013. — С. 348. — 385 с. — ISBN 978-5-699-56141-4.
- ↑ А. Майкапар. Брейгель Старший Питер. — Великие художники. — М: Директ-медиа, 2010. — С. 20. — 49 с. — ISBN 5747500279.
- ↑ Шишов Алексей Васильевич. 100 великих полководцев древности. — 100 великих. — М: Вече, 2012. — 432 с. — ISBN 978-5-9533-4191-2.
tm.ru.net
Самоубийство Саула (картина) — узбекистан вики
Самоубийство Саула — картина Питера Брейгеля (Старшего) написанная в 1562 году. Встречается описание картины, как «Самоубийство Саула, или Сражение на горе Гелвуйской» или «Поражение Саула». В основу картины лег библейский сюжет из Ветхого завета о самоубийстве первого израильского царя — Саула (1Цар. 31:4). «Самоубийство Саула», вместе с еще тринадцатью полотнами, были собраны императором Рудольфом II и эрцгерцогом Леопольд Вильгельмом, перевезены в Вену, где сейчас хранятся в Музее искусств.[2][3]
История создания
Картина «Самоубийство Саула», предположительно, была написана в Антверпене, поскольку Питер Брейгель (Старший) проживал в этом городе с 1556 года, пока не переехал с семьей в Брюссель в 1563 году. Вместе с «Вавилонской башней» и «Падением Икара», «Самоубийство Саула» являлось частью серии картин библейских сюжетов, в которых порицалась гордыня.[4] Как и большинство его современников, художник изображает древних филистимлян в образе средневековых воинов с оружием, несоответствующим эпохе древнего Израиля. Изображая неисчислимое количество солдат, Питер Брейгель (Старший) придает драматизм ситуации и подчеркивает безысходность для царя Саула. Поэтому, именно войско филистимлян занимает доминирующее положение в сюжете картины, а царю Саулу и его оруженосцу отведена лишь малая часть пространства в левом нижнем. Подражая картине Альберта Альтдорфера «Битва Александра при Иссе» (1529), автор использует ту же манеру передачи события видом сверху, изображая еще намного выше. Большое внимание было отведено передачи самых мелких деталей, таких, как части доспехов и сооружения на заднем плане.[5][2]
Сюжет картины
Саул был первым царем израильского народа и полководцем израильского войска. Он был избран Богом на царствование и помазан пророком Самуилом. Во время своего правления во всем слушался воли Бога и вел череду войн с моавами, аммонами, идумейянами и филистимлянами. Постепенно, рассорившись с пророком Самуилом и отходя от заповедей Бога, Саул лишается священного покровительства и впадает в помрачение рассудка. Во время решающей битвы у горы Гелвуйской он призывает о помощи у Бога, но последний отвергает его и израильские воины претерпевают разгромное поражение. Саул, будучи раненым стрелами, обращается к своему оруженосцу с просьбой прикончить его, чтобы не попасть в плен к филистимлянам. Однако, его просьбе не была выполнена и царь совершает самоубийство, проткнув себя мечом.[6]
Примечания
- ↑ 1 2 http://bilddatenbank.khm.at/viewArtefact?id=322
- ↑ 1 2 Е. В. Яйленко. Библейские сюжеты в европейской живописи. — М: Олма-пресс, 2005. — 424 с. — ISBN 5-224-05251-3.
- ↑ А. Бенуа. История живописи всех времен и народов. — Санкт-Петербург: "Нева", 2002. — С. 212. — 544 с. — ISBN 5-7654-1889-9.
- ↑ Е. Владимирова. Возрождение. — М: ООО "Эксмо", 2013. — С. 348. — 385 с. — ISBN 978-5-699-56141-4.
- ↑ А. Майкапар. Брейгель Старший Питер. — Великие художники. — М: Директ-медиа, 2010. — С. 20. — 49 с. — ISBN 5747500279.
- ↑ Шишов Алексей Васильевич. 100 великих полководцев древности. — 100 великих. — М: Вече, 2012. — 432 с. — ISBN 978-5-9533-4191-2.
uz.com.ru