Страна лентяев (картина). Картина страна лентяев
Страна лентяев (картина)
Картина «Страна лентяев» является примером острой сатиры, направленной Брейгелем на нидерландское общество предреволюционных шестидесятых годов. В левом углу можно прочесть подпись художника и дату — 1567 год.
Сюжет
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lui en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна). «Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.
Лёйлеккерланд
Основная статья: ШлараффенландЧтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат, распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам, им принадлежащим, в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующая колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
Литература
- Боргези С. Старая пинакотека: Мюнхен: Альбом. 2003.
- Т. А. Седова. Старая пинакотека в Мюнхене. М.: Искусство, 1990.
- L. Cirlot (dir.), Alte Pinakothek, Col. «Museos del Mundo», Tomo 21, Espasa, 2007. ISBN 978-84-674-3825-3, págs. 70—73.
- Manfred Wundram, «El Renacimiento y el Manierismo» en Los maestros de la pintura occidental, Taschen, 2005, pág. 205, ISBN 3-8228-4744-5.
|
Страна лентяев (картина) Информация о
Страна лентяев (картина)Страна лентяев (картина)Страна лентяев (картина) Информация Видео
Страна лентяев (картина) что, Страна лентяев (картина) кто, Страна лентяев (картина) объяснение
There are excerpts from wikipedia on this article and video
www.turkaramamotoru.com
Страна лентяев (картина) — википедия фото
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lui en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна). «Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.
Чтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат, распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам, им принадлежащим, в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующая колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
org-wikipediya.ru
Страна лентяев (картина) - WikiVisually
1. Дерево – In botany, a tree is a perennial plant with an elongated stem, or trunk, supporting branches and leaves in most species. In some usages, the definition of a tree may be narrower, including only woody plants with secondary growth, plants that are usable as lumber or plants above a specified height. Trees are not a group but include a variety of plant species that have independently evolved a woody trunk. In looser senses, the palms, the tree ferns, bananas. Trees tend to be long-lived, some reaching several thousand years old, the tallest known tree, a coast redwood named Hyperion, stands 115.6 m high. Trees have been in existence for 370 million years and it is estimated that there are just over 3 trillion mature trees in the world. A tree typically has many secondary branches supported clear of the ground by the trunk and this trunk typically contains woody tissue for strength, and vascular tissue to carry materials from one part of the tree to another. For most trees it is surrounded by a layer of bark which serves as a protective barrier, below the ground, the roots branch and spread out widely, they serve to anchor the tree and extract moisture and nutrients from the soil. Above ground, the divide into smaller branches and shoots. The shoots typically bear leaves, which light energy and convert it into sugars by photosynthesis, providing the food for the trees growth. Flowers and fruit may also be present, but some trees, such as conifers, instead have pollen cones and seed cones, others, such as tree ferns, trees play a significant role in reducing erosion and moderating the climate. They remove carbon dioxide from the atmosphere and store large quantities of carbon in their tissues, trees and forests provide a habitat for many species of animals and plants. Tropical rainforests are one of the most biodiverse habitats in the world, trees provide shade and shelter, timber for construction, fuel for cooking and heating, and fruit for food as well as having many other uses. In parts of the world, forests are shrinking as trees are cleared to increase the amount of available for agriculture. Because of their longevity and usefulness, trees have always revered, with sacred groves in various cultures. Although tree is a term of common parlance, there is no universally recognised precise definition of what a tree is, either botanically or in common language. In its broadest sense, a tree is any plant with the form of an elongated stem, or trunk. Trees are also defined by height, with smaller plants from 0.5 to 10 m being called shrubs
2. Масляная живопись – Oil painting is the process of painting with pigments with a medium of drying oil as the binder. Commonly used drying oils include linseed oil, poppy seed oil, walnut oil, the choice of oil imparts a range of properties to the oil paint, such as the amount of yellowing or drying time. Certain differences, depending on the oil, are visible in the sheen of the paints. An artist might use different oils in the same painting depending on specific pigments and effects desired. The paints themselves also develop a particular consistency depending on the medium, the oil may be boiled with a resin, such as pine resin or frankincense, to create a varnish prized for its body and gloss. Its practice may have migrated westward during the Middle Ages, Oil paint eventually became the principal medium used for creating artworks as its advantages became widely known. In recent years, water miscible oil paint has come to prominence and, to some extent, water-soluble paints contain an emulsifier that allows them to be thinned with water rather than paint thinner, and allows very fast drying times when compared with traditional oils. Traditional oil painting techniques often begin with the artist sketching the subject onto the canvas with charcoal or thinned paint, Oil paint is usually mixed with linseed oil, artist grade mineral spirits, or other solvents to make the paint thinner, faster or slower-drying. A basic rule of oil paint application is fat over lean and this means that each additional layer of paint should contain more oil than the layer below to allow proper drying. If each additional layer contains less oil, the painting will crack. This rule does not ensure permanence, it is the quality and type of oil leads to a strong. There are many media that can be used with the oil, including cold wax, resins. These aspects of the paint are closely related to the capacity of oil paint. Traditionally, paint was transferred to the surface using paintbrushes. Oil paint remains wet longer than other types of artists materials, enabling the artist to change the color. At times, the painter might even remove a layer of paint. This can be done with a rag and some turpentine for a time while the paint is wet, Oil paint dries by oxidation, not evaporation, and is usually dry to the touch within a span of two weeks. It is generally dry enough to be varnished in six months to a year, art conservators do not consider an oil painting completely dry until it is 60 to 80 years old
3. Старая пинакотека – The Alte Pinakothek is an art museum located in the Kunstareal area in Munich, Germany. It is one of the oldest galleries in the world and houses one of the most famous collections of Old Master paintings, the name Alte Pinakothek refers to the time period covered by the collection—from the fourteenth to the eighteenth century. The Neue Pinakothek covers nineteenth-century art, and the recently opened Pinakothek der Moderne exhibits modern art, all three galleries are part of the Bavarian State Picture Collection, an organization of the Free state of Bavaria. King Ludwig I of Bavaria ordered Leo von Klenze to erect a new building for the gallery for the Wittelsbach collection in 1826, even the neo-renaissance exterior of the Pinakothek clearly stands out from the castle-like museum type usual in the early 19th Century. It is closely associated with the function and structure of the building as a museum, the museum galleries were designed to display Rubenss Last Judgment, one of the largest canvasses ever painted. The museum building was damaged by bombing in World War II but was reconstructed and reopened to the public in the late 1950s. The ornate, pre-war interior including the large loggia facing the south façade in the floor were not restored. A new wall covering was created in 2008 for the rooms on the floor of the Alte Pinakothek with a woven. The new color scheme of green and red draws on the design of the rooms, Elector Maximilian I commissioned in 1616 four hunt paintings from Peter Paul Rubens and acquired many other paintings, especially the work of Albrecht Dürer. He even obtained The Four Apostles in the year 1627 due to pressure on the Nuremberg city fathers, a few years later however 21 paintings were confiscated and moved to Sweden during the occupation of Munich in the Thirty Years war. Maximilians grandson Maximilian II Emanuel purchased a number of Dutch. Under Max Emanuels successors, the purchases were discontinued due to the tight budget. Also Max Emanuels cousin Johann Wilhelm, Elector Palatine collected Netherlandish paintings and he ordered from Peter Paul Rubens the The Big Last Judgment and received Raphaels Canigiani Holy Family as a dowry of his wife. Charles Theodore, Elector of Bavaria had a preference for Netherlandish paintings as well. By the late 18th century a number of the paintings were already displayed in Schleissheim Palace. Even though 72 paintings including The Battle of Alexander at Issus were taken to Paris in 1800 by the armies of Napoleon I. The Louvre held it until 1804, when Napoleon declared himself Emperor of France, when the Prussians captured the Château de Saint-Cloud in 1814 as part of the War of the Sixth Coalition, they supposedly found the painting hanging in Napoleons bathroom. Most of the paintings have not been returned, with the secularisation many paintings from churches and former monasteries entered into state hands
4. Мюнхен – Munich is the capital and largest city of the German state of Bavaria, on the banks of River Isar north of the Bavarian Alps. Munich is the third largest city in Germany, after Berlin and Hamburg, the Munich Metropolitan Region is home to 5.8 million people. According to the Globalization and World Rankings Research Institute Munich is considered an alpha-world city, the name of the city is derived from the Old/Middle High German term Munichen, meaning by the monks. It derives from the monks of the Benedictine order who ran a monastery at the place that was later to become the Old Town of Munich, Munich was first mentioned in 1158. From 1255 the city was seat of the Bavarian Dukes, black and gold—the colours of the Holy Roman Empire—have been the citys official colours since the time of Ludwig the Bavarian, when it was an imperial residence. Following a final reunification of the Wittelsbachian Duchy of Bavaria, previously divided and sub-divided for more than 200 years, like wide parts of the Holy Roman Empire, the area recovered slowly economically. In 1918, during the German Revolution, the house of Wittelsbach, which governed Bavaria since 1180, was forced to abdicate in Munich. In the 1920s, Munich became home to political factions, among them the NSDAP. During World War II, Munich was heavily bombed and more than 50% of the entire city, the postwar period was characterised by American occupation until 1949 and a strong increase of population and economic power during the years of the Wirtschaftswunder after 1949. The city is home to corporations like BMW, Siemens, MAN, Linde, Allianz and MunichRE as well as many small. Munich is home to national and international authorities, major universities, major museums. Its numerous architectural attractions, international events, exhibitions and conferences. Munich is one of the most prosperous and fastest growing cities in Germany and it is a top-ranked destination for migration and expatriate location, despite being the municipality with the highest density of population in Germany. Munich nowadays hosts more than 530,000 people of foreign background, the year 1158 is assumed to be the foundation date, which is the earliest date the city is mentioned in a document. The document was signed in Augsburg, by that time the Guelph Henry the Lion, Duke of Saxony and Bavaria, had built a bridge over the river Isar next to a settlement of Benedictine monks—this was on the Old Salt Route and a toll bridge. In 1175, Munich was officially granted city status and received fortification, in 1180, with the trial of Henry the Lion, Otto I Wittelsbach became Duke of Bavaria and Munich was handed over to the Bishop of Freising. In 1240, Munich was transferred to Otto II Wittelsbach and in 1255, Duke Louis IV, a native of Munich, was elected German king in 1314 and crowned as Holy Roman Emperor in 1328. He strengthened the position by granting it the salt monopoly
5. Сакс, Ганс – Hans Sachs was a German Meistersinger, poet, playwright, and shoemaker. Hans Sachs was born in Nuremberg, as a child he attended a singing school that was held in the church of Nuremberg. This helped to awaken in him a taste for poetry and music and he attended Latin school in Nuremberg. When he was 14 he took up an apprenticeship as a shoemaker, after the apprenticeship, at age 17, he was a journeyman and set out on his Wanderjahre, that is, travelling about with companions and students. Over several years he worked at his craft in many towns, including Regensburg, Passau, Salzburg, Munich, Osnabrück, Lübeck, and Leipzig. In 1513 he reached the town of Wels in Austria. The Emperor Maximilian I chanced to pass through town with his dazzling retinue. The prince placed him in the halls of the palace of Insbruck, later Hans Sachs quit the court and went to Schatz and Munich. In the same year, he took up a kind of apprenticeship to become a mastersinger at Munich, lienhard Nunnenbeck, a linen weaver, was his master. In 1516 he settled in Nuremberg and stayed there for the rest of his life, on 1 September 1519 he married Kunigunde Creutzer. He married again on 2 September 1561, this time to the young widow Barbara Harscher, in spite of this, his advocacy of the new faith earned him a reproof from the town council of Nuremberg, and he was forbidden to publish any more “pamphlets or rhymes”. It was not long, however, before the council itself openly threw in its lot with the Reformation and he wrote over 6000 pieces of various kinds. Exact numbers vary widely in literature, mainly because it is not always clear if a piece is an independent work or part of a larger work. Also, certain works may be put in different categories by different authors and his productivity is especially remarkable because he kept working as a shoemaker throughout his life. His mastersongs were not published, being intended solely for the use of the Nuremberg Meistersinger school and his fame rests mainly on the “spoken poems” which include his dramatic writings. His “tragedies” and “comedies” are, however, little more than stories told in dialogue, Sachs had little idea of the essentials of dramatic construction or the nature of dramatic action. The subjects are drawn from the most varied sources, but particularly the Bible, the classics and he succeeds best in the short anecdotal Fastnachtsspiel or Shrovetide play, where characterisation and humorous situation are of more importance than dramatic form or construction. Some of his farces have been played on the modern stage, among these are, Der fahrende Schüler im Paradies Das Wildbad Das heiss Eisen Der Bauer im Fegefeuer Hans Sachs is the subject of an opera by Albert Lortzing
6. Нюрнберг – Nuremberg is a city on the river Pegnitz and the Rhine–Main–Danube Canal in the German state of Bavaria, in the administrative region of Middle Franconia, about 170 kilometres north of Munich. It is the second-largest city in Bavaria, and the largest in Franconia, the population as of February 2015, is 517,498, which makes it Germanys fourteenth-largest city. The urban area also includes Fürth, Erlangen and Schwabach with a population of 763,854. The European Metropolitan Area Nuremberg has ca.3.5 million inhabitants, Nuremberg was, according to the first documentary mention of the city in 1050, the location of an Imperial castle between the East Franks and the Bavarian March of the Nordgau. From 1050 to 1571, the city expanded and rose dramatically in importance due to its location on key trade routes, Nuremberg is often referred to as having been the unofficial capital of the Holy Roman Empire, particularly because Imperial Diet and courts met at Nuremberg Castle. The Diets of Nuremberg were an important part of the structure of the empire. The increasing demand of the court and the increasing importance of the city attracted increased trade. Nuremberg soon became, with Augsburg, one of the two great trade centers on the route from Italy to Northern Europe. In 1298, the Jews of the town were accused of having desecrated the host, behind the massacre of 1298 was also the desire to combine the northern and southern parts of the city, which were divided by the Pegnitz. The Jews of the German lands suffered many massacres during the plague years, in 1349, Nurembergs Jews were subjected to a pogrom. They were burned at the stake or expelled, and a marketplace was built over the former Jewish quarter, the plague returned to the city in 1405,1435,1437,1482,1494,1520 and 1534. Charles was the patron of the Frauenkirche, built between 1352 and 1362, where the Imperial court worshipped during its stays in Nuremberg. Charles IV conferred upon the city the right to conclude alliances independently, frequent fights took place with the burgraves without, however, inflicting lasting damage upon the city. Through these and other acquisitions the city accumulated considerable territory, the Hussite Wars, recurrence of the Black Death in 1437, and the First Margrave War led to a severe fall in population in the mid-15th century. During the Middle Ages, Nurembergs literary culture was rich, varied, the cultural flowering of Nuremberg, in the 15th and 16th centuries, made it the centre of the German Renaissance. In 1525, Nuremberg accepted the Protestant Reformation, and in 1532, during the 1552 revolution against Charles V, Nuremberg tried to purchase its neutrality, but the city was attacked without a declaration of war and was forced into a disadvantageous peace. The state of affairs in the early 16th century, increased trade routes elsewhere, frequent quartering of Imperial, Swedish and League soldiers, the financial costs of the war and the cessation of trade caused irreparable damage to the city and a near-halving of the population. In 1632, the city, occupied by the forces of Gustavus Adolphus of Sweden, was besieged by the army of Imperial general Albrecht von Wallenstein, the city declined after the war and recovered its importance only in the 19th century, when it grew as an industrial centre
7. Антверпен – Antwerp is a city in Belgium, the capital of Antwerp province in the region of Flanders. With a population of 510,610, it is the most populous city proper in Belgium and its metropolitan area houses around 1,200,000 people, which is second behind Brussels. Antwerp is on the River Scheldt, linked to the North Sea by the Westerschelde estuary, the Port of Antwerp is one of the biggest in the world, ranking second in Europe and within the top 20 globally. Antwerp has long been an important city in the Low Countries, the inhabitants of Antwerp are nicknamed Sinjoren, after the Spanish honorific señor or French seigneur, lord, referring to the Spanish noblemen who ruled the city in the 17th century. The city hosted the 1920 Summer Olympics, according to folklore, notably celebrated by a statue in front of the town hall, the city got its name from a legend about a giant called Antigoon who lived near the Scheldt river. He exacted a toll from passing boatmen, and for those who refused, he severed one of their hands, eventually the giant was killed by a young hero named Silvius Brabo, who cut off the giants own hand and flung it into the river. Hence the name Antwerpen, from Dutch hand werpen, akin to Old English hand and wearpan, a longstanding theory is that the name originated in the Gallo-Roman period and comes from the Latin antverpia. Antverpia would come from Ante Verpia, indicating land that forms by deposition in the curve of a river. Note that the river Scheldt, before a period between 600 and 750, followed a different track. This must have coincided roughly with the current ringway south of the city, however, many historians think it unlikely that there was a large settlement which would be named Antverpia, but more something like an outpost with a river crossing. However, John Lothrop Motley argues, and so do a lot of Dutch etymologists and historians, aan t werp is also possible. This warp is a hill or a river deposit, high enough to remain dry at high tide. Another word for werp is pol hence polders, historical Antwerp allegedly had its origins in a Gallo-Roman vicus. Excavations carried out in the oldest section near the Scheldt, 1952–1961, produced pottery shards, the earliest mention of Antwerp dates from the 4th century. In the 4th century, Antwerp was first named, having been settled by the Germanic Franks, the name was reputed to have been derived from anda and werpum. The Merovingian Antwerp was evangelized by Saint Amand in the 7th century, at the end of the 10th century, the Scheldt became the boundary of the Holy Roman Empire. Antwerp became a margraviate in 980, by the German emperor Otto I, in the 11th century Godfrey of Bouillon was for some years known as the marquis of Antwerp. In the 12th century, Norbert of Xanten established a community of his Premonstratensian canons at St. Michaels Abbey at Caloes
8. Безумная Грета (картина) – Dulle Griet, also known as Mad Meg, is a figure of Flemish folklore who is the subject of a 1562 oil-on-panel by Flemish renaissance artist Pieter Bruegel the Elder. The painting depicts a virago, Dulle Griet, who leads an army of women to pillage Hell, like those pictures, Dulle Griet owes much to Hieronymus Bosch. Bruegels earliest biographer, Karel van Mander, writing in 1604, described the painting as Dulle Griet and it came into the collections of Rudolf II, Holy Roman Emperor, then was looted by the Swedish troops in 1648, and reappeared in Stockholm in 1800. Art collector Fritz Mayer van den Bergh discovered it in 1897 at an auction in Cologne, Griet was a disparaging name given to any bad-tempered, shrewish woman. Her mission refers to the Flemish proverb, She could plunder in front of hell, Bruegel is thus making fun of noisy, aggressive women. Dulle Griet appears as a character in Caryl Churchills play Top Girls, I come out my front door that morning and shout till my neighbors come out and I said, Come on, were going where the evil come from and pay the bastards out. Griet wears male armour — a breastplate, a glove and a metal cap, her military costume is parodied by the monster in a helmet beside her. A knife hangs from her side, while in her right she carries a sword, the pigment analysis was conducted by the scientists at the Ghent University. Bruegel used the cheap smalt for the robe of the figure of Mad Meg instead of the more expensive ultramarine together with vermilion. This article incorporates text from a now in the public domain, Chisholm, Hugh. Dulle Griet at the Museum Mayer van den Bergh Bosch Bruegel Society 99 works by Pieter Bruegel the Elder Creative Bruegel laid the foundation of the Netherlands School Bruegel, Pieter Bruegel the Elder, Mad Meg, ColourLex
9. Падение Икара – Landscape with the Fall of Icarus is a painting in oil on canvas measuring 73.5 by 112 centimetres in the Royal Museums of Fine Arts of Belgium in Brussels. It was long thought to be by the painter of Dutch and Flemish Renaissance painting. According to the museum, It is doubtful the execution is by Breugel the Elder, largely derived from Ovid, the painting is described in W. H. In Greek mythology, Icarus succeeded in flying, with wings made by his father Daedalus, ignoring his fathers warnings, Icarus chose to fly too close to the sun, melting the wax, and fell into the sea and drowned. His legs can be seen in the water just below the ship, the sun, already half-set on the horizon, is a long way away, the flight did not reach anywhere near it. Daedalus does not appear in this version of the painting, though he does, still flying, there is also a Flemish proverb, And the farmer continued to plough. Pointing out the ignorance of people to fellow mens suffering, the painting may, as Audens poem suggests, depict humankinds indifference to suffering by highlighting the ordinary events which continue to occur, despite the unobserved death of Icarus. Giving more prominence to low subject-matter than high in the work is a feature of some Northern Mannerist art. The traditional moral of the Icarus story, warning against excessive ambition, is reinforced by fore-grounding humbler figures who appear content to fill useful agricultural roles in life, the painting is probably a version of a lost original by Bruegel. A date of c.1558 has been suggested for the lost original, based on Bruegels other works and it is in oils whereas Bruegels other paintings on canvas are in tempera. The original would have been Bruegels only known painting of a mythological subject, the perspective of the ship and figures is not entirely consistent, although this may enhance the power of the composition. Bruegel also produced a design for an engraving with the ship, in 1963, Philippe Roberts-Jones, curator at the museum, and the Bruegel specialist Georges Marlier, hypothesized that an original panel painting had been later moved onto canvas, as was once common. As mentioned here above, the conclusion of this dating was that P. Bruegel the Elder cannot have painted on this canvas, later, in 2006, Prof. J. Reisse challenged this dating on technical grounds. From bottom to top, Canvas, Oily lead white, Thick oily layer with azurite, Chalk ground, Oily lead white with scarce particles of charcoal, Oily blue with azurite, with layers 4 to 6 being original. The presence of ground under the original blue proves that this is a panel painting transposed on a canvas. The original blue layer is white with azurite containing a few grains of ochre. These structure and composition match perfectly those found on other certified panels of Peter Bruegel, moreover, it is noticeable that the wood charcoal particles are very peculiar, being very long and acicular, exactly the same as those found only in The Census from the same Museum. Recently, a study of the underdrawing using infrared reflectography has been published, reflectography is based on the fact that the infrared light penetrates all colors except black
wikivisually.com
Страна лентяев (картина) — ВиКи
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lui en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна). «Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.
Чтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат, распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам, им принадлежащим, в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующая колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
xn--b1aeclack5b4j.xn--j1aef.xn--p1ai
Страна лентяев (картина) — узбекистан вики
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lui en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна). «Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.
Чтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат, распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам, им принадлежащим, в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующая колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
uz.com.ru
Страна лентяев (картина, Брейгель, 1567) Вики
«Страна лентяев» (нидерл. Luilekkerland, буквально лениво-сладкая страна) — картина Питера Брейгеля Старшего. Картина «Страна лентяев» является примером острой сатиры, направленной Брейгелем на нидерландское общество предреволюционных шестидесятых годов. В левом углу можно прочесть подпись художника и дату — 1567 год.
Сюжет[ | код]
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lui en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна). «Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.
Страна лентяев[ | код]
Чтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат, распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам, им принадлежащим, в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующая колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
Примечания[ | код]
Литература[ | код]
- Боргези С. Старая пинакотека: Мюнхен: Альбом. 2003.
- Т. А. Седова. Старая пинакотека в Мюнхене. М.: Искусство, 1990.
- L. Cirlot (dir.), Alte Pinakothek, Col. «Museos del Mundo», Tomo 21, Espasa, 2007. ISBN 978-84-674-3825-3, págs. 70—73.
- Manfred Wundram, «El Renacimiento y el Manierismo» en Los maestros de la pintura occidental, Taschen, 2005, pág. 205, ISBN 3-8228-4744-5.
ru.wikibedia.ru
Страна лентяев (картина) - это... Что такое Страна лентяев (картина)?
«Страна лентяев» (нем. Schlaraffenland) — картина Питера Брейгеля Старшего. Немецкое название картины — Шлараффенланд (нем. Schlaraffenland), буквально страна ленивых обезьян, от sluraff = лентяй, affen = обезьяны и land = земля.
Картина «Страна лентяев» является примером острой сатиры, направленной Брейгелем на нидерландское общество предреволюционных шестидесятых годов. В левом углу можно прочесть подпись художника и дату — 1567 год.
Сюжет
Как и многие другие работы Брейгеля, эта картина тоже имеет в своей основе пословицу — нидерл. Geen ding is er gekker dan lu en lekker (дословно: нет ничего более глупого, чем ленивый сластёна).
«Страна лентяев» — сказочная страна, страна с молочными реками и кисельными берегами, широко распространена во многих сказках стран Европы. Стихотворное изложение сказки о вымышленной стране бездельников было дано Гансом Саксом и появилось в 1536 году в Нюрнберге. Возможно, именно оно послужило основой для прозаической интерпретации этой сказки, изданной в Антверпене в 1546 году и имеющей много общего с сюжетной канвой картины Питера Брейгеля. Главные персонажи её — представители сословий, рыцарь, солдат, крестьянин и школяр. Дидактический морализирующий смысл произведения совершенно отчётлив и ясен — остро насмешливое осуждение человеческой праздности и лени. Но вряд ли картина создана как иллюстрация к сказке, её замысел кажется гораздо шире, имеет определённую нацеленность, острое жало, разящее бездейственность и инертность общества, предающегося пустым мечтам о благоденствии.Шлараффенланд
Чтобы попасть в страну лентяев, нужно было проесть проход в горе из каши, изображенной на картине в правом верхнем углу. Попавший в неё сразу замечает жареного поросёнка, бегающего с ножом в спине, плетень из колбасы, покрытую пирогами крышу шалаша и бесчисленное множество других лакомств. На пороге шалаша лежит с открытым ртом человек, только что попавший в страну, ожидая, что ему в рот влетит жареный голубь.
В центре картины лежат распластавшись вокруг дерева, словно спицы колеса, три человека, достигшие предела своих желаний. По одежде и предметам им принадлежащим в них можно распознать крестьянина, солдата и учёного или, может быть, священнослужителя.
О сказочной сытости, которую Питер Брейгель изобразил в 1567 году на своей картине, в то время не могло быть и речи. Герцог Альба вошёл во главе испанских войск в Нидерланды. На картине изображена не более чем утопия благополучной жизни. Замечательная по своей простоте композиция в центре картины, символизирующяя колесо фортуны, только усиливает это впечатление. Одновременно чувствуется и некая ирония от происходящего, ведь обжорство и леность считались пороками во все времена.
Литература
- Боргези С. Старая пинакотека: Мюнхен: Альбом. 2003.
- Т. А. Седова. Старая пинакотека в Мюнхене. М.: Искусство, 1990.
- L. Cirlot (dir.), Alte Pinakothek, Col. «Museos del Mundo», Tomo 21, Espasa, 2007. ISBN 978-84-674-3825-3, págs. 70—73.
- Manfred Wundram, «El Renacimiento y el Manierismo» en Los maestros de la pintura occidental, Taschen, 2005, pág. 205, ISBN 3-8228-4744-5.
Падение Икара · Морской бой в гавани Неаполя · Триумф смерти · Падение мятежных ангелов · Вавилонская башня · На пути в Египет · Вино на празднике Святого Мартина · Путь на Голгофу · Самоубийство Саула · Поклонение волхвов · Христос и женщина, уличённая в прелюбодеянии · Перепись в Вифлееме · Избиение младенцев · Обращение Савла · Страна лентяев · Крестьянский танец · Крестьянская свадьба · Мизантроп · Притча о слепых · Калеки |
Битва Масленицы и Поста · Игры детей · Фламандские пословицы |
Охотники на снегу · Возвращение стада · Сенокос · Жатва · Хмурое утро |
Гнев · Тщеславие · Лень · Сребролюбие · Чревоугодие · Зависть · Похоть · Страшный суд |
biograf.academic.ru