Качели (картина Фрагонара). Фрагонар качели картина
Качели (картина Фрагонара) — Википедия (с комментариями)
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
К:Картины 1767 года«Качели» – картина французского живописца Жана Оноре Фрагонара, написанная около 1767 года. Наиболее известная работа художника, считающаяся одним из шедевров эпохи рококо[1].
На картине изображён молодой человек, наблюдающий из-за кустов за юной барышней на качелях, которую раскачивает пожилой мужчина, не замечающий прячущегося поклонника. В запечатлённый на картине момент девица, находясь в верхней точке траектории качелей, позволяет удачливому кавалеру заглянуть в тайны своего платья, хотя подобная щедрость оборачивается потерей туфельки, улетающей в статую Гарпократа — древнегреческого бога молчания и секретов. Шапо бержер (шляпа по-пастушьи) на голове девушки усиливает иронично-фривольный смысл картины, поскольку в те времена такие шляпы ассоциировались со степенным благородством обитателей сельских поместий, приобщённых к природе и неиспорченных городскими соблазнами.
Согласно воспоминаниям драматурга Шарля Колле[2], неназванный им придворный Людовика XV заказал эту картину Габриэлю-Франсуа Дуайену в качестве сюжетного портрета своей любовницы и себя, причём по первоначальной задумке качели должен быть раскачивать епископ. Не рискнувший взяться за столь фривольную работу Дуайен передал заказ Фрагонару, который и написал картину, заменив, однако, епископа на мирянина.
Личность первого владельца картины остаётся невыясненной, хотя высказывалось предположение, что это мог быть Мари-Франсуа-Давид Бойю де Сен-Жюльен, более известный, как Барон де Сен-Жюльен (1713–1788)[3]. Первым достоверным владельцем являлся сборщик налогов М.—Ф. Менаж де Прессиньи, после смерти которого в 1794 году картина перешла в собственность революционного правительства Франции. Впоследствии картина, возможно, принадлежала маркизу де Разен де Сен-Мар, а следующим бесспорным владельцем стал Шарль де Морни. После смерти де Морни в 1865 году картина была куплена на аукционе в Париже Ричардом Сеймур-Конуэем, четвёртым маркизом Хартворда, одним из основателей Собрания Уоллеса в Лондоне, где полотно и хранится по сей день[4].
Напишите отзыв о статье "Качели (картина Фрагонара)"
Примечания
- ↑ Ingamells, John, The Wallace Collection, Catalogue of Pictures, Vol III, French before 1815, Wallace Collection, 1989, с. 164
- ↑ Collé Charles. [books.google.com/books?id=9ZBcAAAAMAAJ&pg=PA165 Journal et mémoires de Charles Collé sur les hommes de lettres, les ouvrages dramatiques et les événements les plus mémorables du règne de Louis XV (1748-1772)]. — Paris: Firmin Didot Frères, Fils et Cie. — Vol. III. — P. 165–166.
- ↑ Ingamells, с. 163-164
- ↑ Ingamells, с. 165
Отрывок, характеризующий Качели (картина Фрагонара)
Что стоило еще оставаться два дни? По крайней мере, они бы сами ушли; ибо не имели воды напоить людей и лошадей. Он дал слово мне, что не отступит, но вдруг прислал диспозицию, что он в ночь уходит. Таким образом воевать не можно, и мы можем неприятеля скоро привести в Москву… Слух носится, что вы думаете о мире. Чтобы помириться, боже сохрани! После всех пожертвований и после таких сумасбродных отступлений – мириться: вы поставите всю Россию против себя, и всякий из нас за стыд поставит носить мундир. Ежели уже так пошло – надо драться, пока Россия может и пока люди на ногах… Надо командовать одному, а не двум. Ваш министр, может, хороший по министерству; но генерал не то что плохой, но дрянной, и ему отдали судьбу всего нашего Отечества… Я, право, с ума схожу от досады; простите мне, что дерзко пишу. Видно, тот не любит государя и желает гибели нам всем, кто советует заключить мир и командовать армиею министру. Итак, я пишу вам правду: готовьте ополчение. Ибо министр самым мастерским образом ведет в столицу за собою гостя. Большое подозрение подает всей армии господин флигель адъютант Вольцоген. Он, говорят, более Наполеона, нежели наш, и он советует все министру. Я не токмо учтив против него, но повинуюсь, как капрал, хотя и старее его. Это больно; но, любя моего благодетеля и государя, – повинуюсь. Только жаль государя, что вверяет таким славную армию. Вообразите, что нашею ретирадою мы потеряли людей от усталости и в госпиталях более 15 тысяч; а ежели бы наступали, того бы не было. Скажите ради бога, что наша Россия – мать наша – скажет, что так страшимся и за что такое доброе и усердное Отечество отдаем сволочам и вселяем в каждого подданного ненависть и посрамление. Чего трусить и кого бояться?. Я не виноват, что министр нерешим, трус, бестолков, медлителен и все имеет худые качества. Вся армия плачет совершенно и ругают его насмерть…»wiki-org.ru
Качели (картина Фрагонара) Википедия
«Качели» – картина французского живописца Жана Оноре Фрагонара, написанная около 1767 года. Наиболее известная работа художника, считающаяся одним из шедевров эпохи рококо[1].
На картине изображён молодой человек, наблюдающий из-за кустов за юной барышней на качелях, которую раскачивает пожилой мужчина, не замечающий прячущегося поклонника. В запечатлённый на картине момент девица, находясь в верхней точке траектории качелей, позволяет удачливому кавалеру заглянуть в тайны своего платья, хотя подобная щедрость оборачивается потерей туфельки, улетающей в статую Гарпократа — древнегреческого бога молчания и секретов. Шапо бержер (шляпа по-пастушьи) на голове девушки усиливает иронично-фривольный смысл картины, поскольку в те времена такие шляпы ассоциировались со степенным благородством обитателей сельских поместий, приобщённых к природе и неиспорченных городскими соблазнами.
Согласно воспоминаниям драматурга Шарля Колле[2], неназванный им придворный Людовика XV заказал эту картину Габриэлю-Франсуа Дуайену в качестве сюжетного портрета своей любовницы и себя, причём по первоначальной задумке качели должен быть раскачивать епископ. Не рискнувший взяться за столь фривольную работу Дуайен передал заказ Фрагонару, который и написал картину, заменив, однако, епископа на мирянина.
Личность первого владельца картины остаётся невыясненной, хотя высказывалось предположение, что это мог быть Мари-Франсуа-Давид Бойю де Сен-Жюльен, более известный, как Барон де Сен-Жюльен (1713–1788)[3]. Первым достоверным владельцем являлся сборщик налогов М.—Ф. Менаж де Прессиньи, после смерти которого в 1794 году картина перешла в собственность революционного правительства Франции. Впоследствии картина, возможно, принадлежала маркизу де Разен де Сен-Мар, а следующим бесспорным владельцем стал Шарль де Морни. После смерти де Морни в 1865 году картина была куплена на аукционе в Париже Ричардом Сеймур-Конуэем, четвёртым маркизом Хартворда, одним из основателей Собрания Уоллеса в Лондоне, где полотно и хранится по сей день[4].
Примечания[ | код]
- ↑ Ingamells, John, The Wallace Collection, Catalogue of Pictures, Vol III, French before 1815, Wallace Collection, 1989, с. 164
- ↑ Collé, Charles. Journal et mémoires de Charles Collé sur les hommes de lettres, les ouvrages dramatiques et les événements les plus mémorables du règne de Louis XV (1748-1772). — Paris : Firmin Didot Frères, Fils et Cie. — Vol. III. — P. 165–166.
- ↑ Ingamells, с. 163-164
- ↑ Ingamells, с. 165
ru-wiki.ru
«Качели» картина, Жан-Оноре Фрагонар | Люди | Истории
8 апреля 2016, Люди
Жан-Оноре Фрагонар (1732–1806) - великий французский художник. Его работы - это мифологические, исторические и жанровые сцены в стиле рококо и неоклассицизм. За свою творческую и плодотворную жизнь создал более 550 картин, но среди этих картин есть такие работы, которые являются особенно необыкновенными и представляют талант автора в лучшем свете. Одной из таких картин является «Качели».
«Качели» Жана-Оноре Фрагонара также называют «Счастливые случайности качелей». Была написана в 1767 году, холст, масло. 81 x 65 см. В настоящее время картина находится в коллекции Уоллес в Лондоне. Эту работу ставят в пример такого жанра, как - галантная живопись. Дамы и кавалеры, романтизированные образы и жесты, мифологические образы и так далее. Помимо прочего, эта картина отличается особой пикантностью момента, и от того представляется весёлой и лёгкой.
Написание картины было заказано бароном Сен-Жюльеном. Изначально он обратился к художнику Габриэлю Франсуа Дуайену. Вот что говорил сам Дуайен о том самом заказе, который позже был перепоручен Жану-Оноре Фрагонару: “Поверите ли, через несколько дней после появления в Салоне моей картины «Святая Женевьева» один знатный человек послал за мною, чтобы заказать мне картину... Он был в своей «холостой квартире» со своей возлюбленной... Он начал с любезностей и похвал, а кончил, сообщив, что мечтает заказать мне картину... «Я желал бы, чтобы вы изобразили мадам (указывая на свою любовницу) на качелях, которые раскачивает епископ. А меня вы поместите таким образом, чтобы мне были видны ноги этого прелестного создания; и чем более вы захотите внести веселости в это произведение, тем будет лучше». Признаюсь, – говорил Дуайен, – что это предложение, которого я никак не должен был ожидать ввиду характера мотива, лежащего в его основе, сначала меня смутило и заставило буквально оцепенеть. Я, однако, оправился достаточно быстро, чтобы ответить почти сразу: «Ах, мсье, надо добавить к вашему замыслу туфельки мадам, взлетевшие в воздух и подхваченные амурами»”. Позже Дуайен отказался от заказа и порекомендовал Фрагонара.
Данная картина отличается не только своим интересным сюжетом и композицией. Зрителя увлекает внутрь картины густая зелень сада, которая хоть и служит фоном для центрального сюжета, но всё же нарисована так потрясающе, что захватывает целиком и полностью. Деревья, переплетение ветвей, густая листва, всё это настолько величественно и грандиозно и при этом легко и воздушно, что сам парк с его огромными формами больше похож на скопление густых облаков, в которых и происходит действие. Солнечный просвет в глубине сада бросает яркие лучи на молодую даму и ещё больше увлекает зрителя внутрь картины.
Чтобы оставить комментарий авторизуйтесь или зарегистрируйтесь
www.artinheart.ru
Качели (картина Фрагонара) — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
«Качели» – картина французского живописца Жана Оноре Фрагонара, написанная около 1767 года. Наиболее известная работа художника, считающаяся одним из шедевров эпохи рококо[1].
На картине изображён молодой человек, наблюдающий из-за кустов за юной барышней на качелях, которую раскачивает пожилой мужчина, не замечающий прячущегося поклонника. В запечатлённый на картине момент девица, находясь в верхней точке траектории качелей, позволяет удачливому кавалеру заглянуть в тайны своего платья, хотя подобная щедрость оборачивается потерей туфельки, улетающей в статую Гарпократа — древнегреческого бога молчания и секретов. Шапо бержер (шляпа по-пастушьи) на голове девушки усиливает иронично-фривольный смысл картины, поскольку в те времена такие шляпы ассоциировались со степенным благородством обитателей сельских поместий, приобщённых к природе и неиспорченных городскими соблазнами.
Согласно воспоминаниям драматурга Шарля Колле[2], неназванный им придворный Людовика XV заказал эту картину Габриэлю-Франсуа Дуайену в качестве сюжетного портрета своей любовницы и себя, причём по первоначальной задумке качели должен быть раскачивать епископ. Не рискнувший взяться за столь фривольную работу Дуайен передал заказ Фрагонару, который и написал картину, заменив, однако, епископа на мирянина.
Личность первого владельца картины остаётся невыясненной, хотя высказывалось предположение, что это мог быть Мари-Франсуа-Давид Бойю де Сен-Жюльен, более известный, как Барон де Сен-Жюльен (1713–1788)[3]. Первым достоверным владельцем являлся сборщик налогов М.—Ф. Менаж де Прессиньи, после смерти которого в 1794 году картина перешла в собственность революционного правительства Франции. Впоследствии картина, возможно, принадлежала маркизу де Разен де Сен-Мар, а следующим бесспорным владельцем стал Шарль де Морни. После смерти де Морни в 1865 году картина была куплена на аукционе в Париже Ричардом Сеймур-Конуэем, четвёртым маркизом Хартворда, одним из основателей Собрания Уоллеса в Лондоне, где полотно и хранится по сей день[4].
- ↑ Ingamells, John, The Wallace Collection, Catalogue of Pictures, Vol III, French before 1815, Wallace Collection, 1989, с. 164
- ↑ Collé, Charles. Journal et mémoires de Charles Collé sur les hommes de lettres, les ouvrages dramatiques et les événements les plus mémorables du règne de Louis XV (1748-1772). — Paris : Firmin Didot Frères, Fils et Cie. — Vol. III. — P. 165–166.
- ↑ Ingamells, с. 163-164
- ↑ Ingamells, с. 165
ru.wikiyy.com
Мастер игриво-эротических картин — Фрагонар (9 фото) 18+ — FotoJoin
Изящество, граничащее с легкомыслием. Фривольность, не достигающая вульгарности.
Такие ассоциации вызывает имя последнего из плеяды великих художников рококо Жана Оноре Фрагонара. В день памяти живописца — его не стало 22 августа 1806 года — вспоминаем самые известные работы Фрагонара с пикантными и эротическими сюжетами.
Самое знаменитое и знаковое произведение Фрагонара — это «Качели». Мы произносим «Фрагонар» и подразумеваем «Качели» — и наоборот. Тем удивительнее, что писать картину на этот пикантный сюжет заказчик поначалу предлагал совсем другому художнику.
Один из богатейших финансистов Франции барон Сен-Жюльен однажды захотел сделать приятное своей любовнице. Прямо в их тайное гнёздышко для свиданий он пригласил художника, как раз находившегося в зените славы после успешного представления на Салоне картины на религиозную тему «Чудо в часовне Св.Женевьевы», — Габриеля Франсуа Дуайена. Нимало не смущаясь неприличием ситуации, Сен-Жюльен стал излагать идею:
«Хочу, чтобы вы изобразили мадам на качелях, которые раскачивает епископ. Ну а меня разместите на холсте так, чтобы я мог лицезреть ножки этого очаровательного создания!»
Дуайен буквально оцепенел от вопиющей непристойности предложения. Как?! Ему, признанному мастеру высокого жанра, взяться писать содержанку? Да еще и в таком двусмысленном антураже! На мгновение артист пересилил в нём моралиста, и Дуайен заметил, как к месту была бы на картине взвившаяся в воздух туфелька, а ловить её бросились бы амуры. Но тут же спохватился: нет, это противоречит его принципам! Он уже намеревался оскорблённо хлопнуть дверью, как вдруг его осенило: ведь можно переадресовать заказ Фрагонару. Дуайена коробила незаслуженная, как ему казалось, популярность Фрагонара, этого легкомысленного трубадура фривольности. И, отсылая заказчика к нему, Дуайен таким изощрённым способом демонстрировал свою высокомерную брезгливость, возможно, даже хотел унизить самолюбие конкурента. Однако история расставила приоритеты с точностью до наоборот: имя и творчество Дуайена теперь известны разве что знатокам, в то время как «Качели» Фрагонара воспринимаются как настоящий символ французской культуры.
Много лет назад Фрагонар уже писал галантную сценку под названием «Качели». В то время он был учеником Франсуа Буше и стремился во всём подражать своему блестящему наставнику. Сравнивая ранние и поздние «Качели», можно увидеть, как возросло мастерство Фрагонара, насколько изощрённее стали его композиционные возможности, виртуознее кисть, изысканнее колорит.
На фоне густой растительности сада (само буйство зелени подчеркивает идею плотских земных радостей) парит на качелях круглолицая красавица. Некто неопределённого возраста — возможно, слуга или даже муж кокетки — тянет за верёвку, раскачивая качели, а с другой стороны, за живой изгородью притаился её счастливый любовник. Пикантность ситуации не только в том, что он наблюдает изящные ножки, белые чулки и даже красную подвязку на одном из них, но и в том, что раскачивающий качели о присутствии рядом возможного соперника даже не догадывается. Куст шиповника надёжно скрывает его от посторонних глаз, а стоящий на пьедестале скульптурный амур приложил палец к губам, выражая этим своё полное содействие влюблённым. Исходя из подобной расстановки действующих лиц, картину стали называть «Счастливые возможности качелей».
Всё здесь проникнуто эротическим током стиля рококо. И всё подчинено характерным для рококо причудливо изогнутым линиям: пенится кружевами бело-розовое платье, напоминающее облако, изящно изгибаются ветви деревьев и даже туфелька, похоже, летит по витиеватой рокайльной траектории. Мы произносим «рококо» — и сразу же рисуем в уме «Качели». Мы говорим «Счастливые возможности…» — и подразумеваем «Фрагонар».
Вконтакте
Google+
LiveJournal
Одноклассники
Мой мир
fotojoin.ru
Качели (картина Фрагонара) - WikiVisually
1. Собрание Уоллеса – The collection opened to permanent public view in 1900 in Hertford House, and remains there to this day. A condition of the bequest was that no object should ever leave the collection, the Wallace Collection is a non-departmental public body. The Collection numbers nearly 5,500 objects and is best known for its quality and breadth of eighteenth-century French paintings, Sèvres porcelain and French furniture. His father Edward Seymour, 1st Duke of Somerset, brother of Queen Jane Seymour, had started building the palatial Somerset House on the Strand as his townhouse, the present House in Manchester Square was the townhouse of a later branch of the family. The Wallace Restaurant is now run by Peyton and Byrne as a French-style brasserie, the Wallace Collections Old Master paintings represent some of the finest works of art in the world, executed by most of the leading artists of their period. The paintings include important works from all periods between the fourteenth to the mid-nineteenth century, strengths of the collection include examples by Rembrandt, Rubens, Van Dyck, Canaletto, Gainsborough, François Boucher, Fragonard, Murillo, Titian, Poussin and Velázquez. The inventory of pictures, watercolours and drawings comprises all the major European schools. M. W, the Wallace Collection contains the richest and most distinguished museum collections of eighteenth-century Sèvres porcelain in the world. It includes 137 vases,80 tea wares,67 useful wares,3 biscuit figures and 130 plaques, one highlight of the collection is the major collection of furniture attributed to André-Charles Boulle, perhaps the best-known cabinet-maker ever to have lived. Joseph Baumhauer –1 item, Bas darmoire, c, 1765–1770, André-Charles Boulle –22 items, Armoire, c. 1700–10, Cabinet avec son pied, c,1667, Cartonnier et pendule, c.1715, Commode, c. 1710, Paire de grande table, c,1713, Paire de coffre de toilette, c. 1720–25, Table à mettre dans un trumeau, c,1705, Martin Carlin –4 items, Paire de Encoignures, c. 1783, Adrien Delorme –2 items, Paire de bibliothèque basse Étienne Doirat –1 item, Commode,1720, Étienne Levasseur –5 items, Grande Bibliothèque, c. 1775, Paire de bibliothèque basse, c.1775 Paire de meubles à hauteur deappui, c.1775 Alexandre-Jean Oppenord –3 items, Bureau plat,1710, Commode, c. 1710, Jean Henri Riesener –10 items, Commode, delivered to Marie-Antoinettes cabinet intérieur de la reine at Versailles,1780, Commode, delivered to Marie-Antoinette for Chateau de Marly, c. 1782, Encoignure, delivered to Marie-Antoinettes cabinet intérieur at Versailles,1783, Secrétaire à abattant, delivered to Marie-Antoinettes cabinet intérieur at Versailles, c. 1783, Secrétaire à abattant, delivered to Marie-Antoinettes Petit Triannon at Versailles,1783, Secrétaire à abattant, delivered to Marie-Antoinettes cabinet intérieur at Versailles, c. 1780, Bureau à cylindre, delivered to the comte dOrsay for the Hôtel dOrsay, 1785–90 Media related to Wallace Collection at Wikimedia Commons Official website
2. Лондон – London /ˈlʌndən/ is the capital and most populous city of England and the United Kingdom. Standing on the River Thames in the south east of the island of Great Britain and it was founded by the Romans, who named it Londinium. Londons ancient core, the City of London, largely retains its 1. 12-square-mile medieval boundaries. London is a global city in the arts, commerce, education, entertainment, fashion, finance, healthcare, media, professional services, research and development, tourism. It is crowned as the worlds largest financial centre and has the fifth- or sixth-largest metropolitan area GDP in the world, London is a world cultural capital. It is the worlds most-visited city as measured by international arrivals and has the worlds largest city airport system measured by passenger traffic, London is the worlds leading investment destination, hosting more international retailers and ultra high-net-worth individuals than any other city. Londons universities form the largest concentration of education institutes in Europe. In 2012, London became the first city to have hosted the modern Summer Olympic Games three times, London has a diverse range of people and cultures, and more than 300 languages are spoken in the region. Its estimated mid-2015 municipal population was 8,673,713, the largest of any city in the European Union, Londons urban area is the second most populous in the EU, after Paris, with 9,787,426 inhabitants at the 2011 census. The citys metropolitan area is the most populous in the EU with 13,879,757 inhabitants, the city-region therefore has a similar land area and population to that of the New York metropolitan area. London was the worlds most populous city from around 1831 to 1925, Other famous landmarks include Buckingham Palace, the London Eye, Piccadilly Circus, St Pauls Cathedral, Tower Bridge, Trafalgar Square, and The Shard. The London Underground is the oldest underground railway network in the world, the etymology of London is uncertain. It is an ancient name, found in sources from the 2nd century and it is recorded c.121 as Londinium, which points to Romano-British origin, and hand-written Roman tablets recovered in the city originating from AD 65/70-80 include the word Londinio. The earliest attempted explanation, now disregarded, is attributed to Geoffrey of Monmouth in Historia Regum Britanniae and this had it that the name originated from a supposed King Lud, who had allegedly taken over the city and named it Kaerlud. From 1898, it was accepted that the name was of Celtic origin and meant place belonging to a man called *Londinos. The ultimate difficulty lies in reconciling the Latin form Londinium with the modern Welsh Llundain, which should demand a form *lōndinion, from earlier *loundiniom. The possibility cannot be ruled out that the Welsh name was borrowed back in from English at a later date, and thus cannot be used as a basis from which to reconstruct the original name. Until 1889, the name London officially applied only to the City of London, two recent discoveries indicate probable very early settlements near the Thames in the London area
3. Рококо – Rococo artists and architects used a more jocular, florid, and graceful approach to the Baroque. Their style was ornate and used light colours, asymmetrical designs, curves, unlike the political Baroque, the Rococo had playful and witty themes. By the end of the 18th century, Rococo was largely replaced by the Neoclassic style. In 1835 the Dictionary of the French Academy stated that the word Rococo usually covers the kind of ornament, style and design associated with Louis XVs reign and it includes therefore, all types of art from around the middle of the 18th century in France. The word is seen as a combination of the French rocaille and coquilles, the term may also be a combination of the Italian word barocco and the French rocaille and may describe the refined and fanciful style that became fashionable in parts of Europe in the 18th century. The Rococo love of shell-like curves and focus on decorative arts led some critics to say that the style was frivolous or merely modish, when the term was first used in English in about 1836, it was a colloquialism meaning old-fashioned. While there is some debate about the historical significance of the style to art in general. Italian architects of the late Baroque/early Rococo were wooed to Catholic Germany, Bohemia and Austria by local princes, an exotic but in some ways more formal type of Rococo appeared in France where Louis XIVs succession brought a change in the court artists and general artistic fashion. By the end of the long reign, rich Baroque designs were giving way to lighter elements with more curves. These elements are obvious in the designs of Nicolas Pineau. During the Régence, court life moved away from Versailles and this change became well established, first in the royal palace. The delicacy and playfulness of Rococo designs is seen as perfectly in tune with the excesses of Louis XVs reign. The 1730s represented the height of Rococo development in France, the style had spread beyond architecture and furniture to painting and sculpture, exemplified by the works of Antoine Watteau and François Boucher. The Rococo style was spread by French artists and engraved publications, william Hogarth helped develop a theoretical foundation for Rococo beauty. Though not intentionally referencing the movement, he argued in his Analysis of Beauty that the lines and S-curves prominent in Rococo were the basis for grace. The development of Rococo in Great Britain is considered to have connected with the revival of interest in Gothic architecture early in the 18th century. The beginning of the end for Rococo came in the early 1760s as figures like Voltaire and Jacques-François Blondel began to voice their criticism of the superficiality, Blondel decried the ridiculous jumble of shells, dragons, reeds, palm-trees and plants in contemporary interiors. By 1785, Rococo had passed out of fashion in France, replaced by the order, in Germany, late 18th century Rococo was ridiculed as Zopf und Perücke, and this phase is sometimes referred to as Zopfstil
4. Гарпократ – Harpocrates was the god of silence, secrets and confidentiality in the Hellenistic religion developed in Ptolemaic Alexandria. Harpocrates was adapted by the Greeks from the Egyptian child god Horus, to the ancient Egyptians, Horus represented the newborn sun, rising each day at dawn. In Egyptian mythology, Horus was the child of Isis and Osiris, Osiris was the original divine pharaoh of Egypt, who had been murdered by his brother Set, mummified, and thus became the god of the underworld. The Greeks melded Osiris with their underworldly Hades to produce the essentially Alexandrian syncretism known as Serapis, among the Egyptians, the full-grown Horus was considered the victorious god of the sun who each day overcomes darkness. He is often represented with the head of a Eurasian sparrowhawk, Horus fought battles against Set, until he finally achieved victory and became the ruler of Egypt. Thereafter, the pharaohs of Egypt were seen as reincarnations of the victorious Horus, in this way Harpocrates, the child Horus, personifies the newborn sun each day, the first strength of the winter sun, and also the image of early vegetation. These gods are the same as those who in Egypt are called Serapis and Isis, the same first gods were in Latium called Saturn and Ops. One other tale relates the story about the Greek gods, aphrodite gave a rose to her son Eros, the god of love, he, in turn, gave it to Harpocrates to ensure that his mothers indiscretions were kept under wraps. This gave rose the connotation of secrecy, which continued through the Middle Ages, inexpensive cast terracotta images of Harpocrates, suitable for house shrines, are found scattered throughout the Roman Empire. The boy was identified, however, as Cupid in glosses, plutarch wrote that Harpocrates was the second son of Isis and that he was born prematurely with lame legs. Horus the Child became the protector of children and their mothers. As he was healed of a snake bite by Ra he became a symbol of hope in the gods looking after suffering humanity. Another solar cult, not directly connected with Harpocrates, was that of Sol Invictus the Unconquered Sun, from the 1920s through the 1950s, Harpo Marx performed pantomime and wore either a curly red or curly blonde wig in character. His brother Groucho jokingly said he named himself in honour of Harpocrates, in truth he was named Harpo because he played the harp. Modern occultists display his image, loosely connected now with Hermetic gnosticism, typically, Harpocrates is the Babe in the Egg of Blue that sits upon the lotus flower in the Nile. He may be termed the god of silence and said to represent the self and be the holy guardian angel and more in similar vein. Many Discordians consider Harpo Marx to have been a contemporary avatar of Harpocrates, because of this, Discordians often invoke Harpocrates as a trickster god or god of humor in addition to his classical attribution of god of silence. Pour une terminologie et une analyse des cultes isiaques, fides, Roman goddess of trust and confidentiality
5. Национальный конвент – The National Convention was the third government of the French Revolution, following the two-year National Constituent Assembly and the one-year Legislative Assembly. Created after the insurrection of 10 August 1792, it was the first French government organized as a republic. The Convention sat as an assembly from 20 September 1792 to 26 October 1795. The National Convention was therefore the first French assembly elected by a suffrage without distinctions of class, although the Convention lasted until 1795, power was effectively stripped from the elected deputies and concentrated in the small Committee of Public Safety from April 1793. After the fall of Robespierre, the Convention lasted for year until a new constitution was written. The election took place from 2 to 6 September 1792 after the election of the colleges by primary assemblies on 26 August. Therefore, the increased suffrage had very little impact, the electorate returned the same sort of men that the active citizens had chosen in 1791. In the whole of France, only eleven primary assemblies wanted to retain the monarchy, of the electoral assemblies, all tacitly voted for a republic – though only Paris used the word. None of the deputies stood as a royalist for elections, out of the five million Frenchmen able to vote, only a million showed up at the polls. The Salle des Machines had galleries for the public who often influenced the debates with interruptions or applause, the members of the Convention came from all classes of society, but the most numerous were lawyers. 75 members had sat in the National Constituent Assembly,183 in the Legislative Assembly, the full number of deputies was 749, not counting 33 from the French colonies, of whom only some arrived in Paris in time. Besides these, however, the newly formed départements annexed to France from 1792 to 1795 were allowed to send deputations, according to its own ruling, the Convention elected its President every fortnight, and the outgoing President was eligible for re-election after the lapse of a fortnight. Ordinarily the sessions were held in the morning, but evening sessions also occurred frequently, sometimes in exceptional circumstances the Convention declared itself in permanent session and sat for several days without interruption. For both legislative and administrative the Convention used committees, with more or less widely extended and regulated by successive laws. The most famous of these included the Committee of Public Safety. The Convention held legislative and executive powers during the first years of the French First Republic and had three periods, Girondin, Montagnard or Jacobin, and Thermidorian. The abolition of the royalty is a matter you cannot put off till tomorrow, the first session was held on 20 September 1792. The following day, amidst profound silence, the proposition was put to the assembly, on the 22nd came the news of the Battle of Valmy
6. Морни, Шарль де – Charles Auguste Louis Joseph Demorny/de Morny, 1er Duc de Morny was a French statesman. He was the son of Hortense de Beauharnais and Charles Joseph, Comte de Flahaut, making him half-brother of Emperor Napoleon III. M. Demorny was in fact an officer in the Prussian army and his father was in fact Charles de Flahaut. His mother, Hortense de Beauharnais was the stepdaughter of Napoléon Bonaparte and he was educated by his grandmother, Adelaïde Filleul. After a brilliant school and college career the future duc de Morny received a commission in the army, and the next year he entered the staff college. The comte de Morny, as he was called by a fiction, served in Algeria in 1834–1835 as aide-de-camp to General Camille Alphonse Trezel. In these and other lucrative speculations he was helped by his mistress Françoise Mosselman, eventually there were few great commercial enterprises in Paris in which he did not have an interest. Although he sat as deputy for Clermont-Ferrand from 1842 onwards, he took at first no important part in party politics, but he was heard with respect on industrial and financial questions. His attitude was expressed by the witticism with which he is said to have replied to a lady who asked what he would do if the Chamber were swept out, range myself on the side of the broom handle, was his answer. He then resumed his financial speculations, when in 1854 the Emperor appointed him president of the Corps Législatif, a position which he filled for the rest of his life, he used his official rank to assist his schemes. His wifes connections greatly strengthened his social position, sophie was legally daughter of Prince Sergey Vasilyevich Trubetskoy, but may have been the illegitimate daughter of Nicholas I of Russia. In 1862, Morny was created a Duke and it is said that he aspired to the throne of Mexico, and that the French expedition sent to place Archduke Maximilian on the throne was prompted by Napoleon IIIs desire to thwart this ambition. But while he was laying the foundations of the Liberal Empire his health deteriorated and was injured by quack medicines. The emperor and the empress visited him just before his death in Paris on 10 March 1865, mornys valuable collection of pictures, including Jean-Honoré Fragonards The Swing, was sold after his death. Morny played an important role in the development of the horse racing and breeding industry in France. In 1860, he purchased the English Triple Crown champion West Australian, in 1862 Morny built the Deauville-La Touques Race Course near Deauville. The Prix Morny is named in his honor, in 1832, the Count took the French Romantic painter Eugène Delacroix with him on a diplomatic mission to Tangier, exposing the artist to life outside of cloudy, overcast Paris. He married María de la Purificación Dorticos-Marín y León, Marquesa de Marín, Auguste Charles Louis Valentin de Morny, who succeeded his father as the 2nd Duc de Morny
7. Граф Хартфорд – The titles of Earl of Hertford and Marquess of Hertford have been created several times in the peerages of England and Great Britain. The third Earldom of Hertford was created in 1559 for Edward Seymour and his grandson William Seymour was subsequently created Marquess of Hertford and restored to the title of Duke of Somerset, the Marquessate became extinct in 1675 and the other three titles in 1750. The present Marquessate was created in 1793, lord Hertfords heir uses the style Earl of Yarmouth. The Marquesses of Hertford are members of the Seymour family headed by the Duke of Somerset, Francis Seymour was the fourth son of Sir Edward Seymour of Berry Pomeroy, 4th Baronet, a descendant of Edward Seymour, 1st Duke of Somerset. Upon the death of his brother, Francis succeeded to the estates of his relative Edward Conway. In 1703 he was created Baron Conway in the Peerage of England, in 1712 he was created Baron Conway of Killultagh in the Peerage of Ireland. In 1750 his son Francis Seymour-Conway, 2nd Baron Conway, was created Viscount Beauchamp and these were revivals of titles previously held by the Dukes of Somerset, which had become extinct the same year on the death of Seymour-Conways kinsman Algernon Seymour, 7th Duke of Somerset. In 1793 he was honoured when he was made Earl of Yarmouth. The latter title had previously been held by the Dukes of Somerset. As a descendant of Edward Seymour, 1st Duke of Somerset, the family seat is Ragley Hall, near Alcester, Warwickshire. Duke of Somerset Baron Alcester Seymour family Earl of Conway Earls and Marquesses of Hertford on Leigh Rayments Peerage Page
wikivisually.com
Описание картины Жана-Оноре Фрагонара «Качели» Картины художников
Веселый, остроумный и неизменно приветливый Жан Оноре Фрагонар творил в стиле рококо – жанре, не претендующем на глубину, и призванным скорее украшать интерьеры и радовать глаз.
Посему картина под названием «Счастливые возможности качелей» проникнута характерной для этого стиля лиричностью настроения, игривым эротизмом, изысканностью деталей, легкостью и изящностью композиции.
Сюжет произведения, как и всего остального, что творил художник, фривольно-эротичен. Юная красавица в пышном платье пастельного тона качается на качелях. Качели раскачивает немолодой мужчина, сидящий в тени деревьев.
При каждом взлете качелей пышные юбки девушки взлетают вверх, обнажая ее ножки в белых чулочках. Снизу, среди лазоревых цветов, располагается возлюбленный девушки, не случайно занявший это весьма выгодное место расположения. Захваченная упоением полета на качелях, девушка вскидывает левую ножку и
с нее слетает туфелька.
Густая и яркая садовая зелень замечательно оттеняет коралловые полутона на платье девушки. Яркие лучи солнца освещают композицию, придавая всей сцене легкость и всепоглощающую мажорность. Молодой человек сидит в окружении прекрасно выписанных ярких садовых цветов. Освещенный яркими бликами солнца каменный Купидон изображен с приложенным к губам пальцем, словно прося не выдавать спрятавшегося в зарослях молодого человека. Дополняют сцену два пухлых Амура в обнимку с дельфином.
Идея сюжета картины принадлежит ее заказчику, барону, Сен-Жюльену, который захотел, чтобы Фрагонар изобразил его в самом выгодном месте для обзора ножек девушки на качелях. Мысль о сброшенной с ноги туфельке принадлежит самому художнику – эта деталь придает картине некоторый динамизм. Картина долгое время не была известна широкой публике по причине того, что барон не стремился выставлять ее на всеобщее обозрение.
Прислал: Гусева Кира . 2017-10-08 22:02:52
opisanie-kartin.iusite.ru